نکسترو
پژوهشگران سازمان پزشكی قانونی كشور بررسی كردند

بیماران گرفتار زندگی نباتی چقدر زنده می مانند؟

بیماران گرفتار زندگی نباتی چقدر زنده می مانند؟

نكسترو: نتایج یك مطالعه 10 ساله بر روی بیماران گرفتار زندگی نباتی نشان داد كه میانگین مدت زنده ماندن این افراد حدود 6 ماه است. در این مطالعه حداقل زمان بقا بعد از این وضعیت دو ماه و حداكثر 192 ماه (16 سال) بود.


به گزارش ایسنا، اگر مغز در اثر کمبود اکسیژن، ضربه یا مسمومیت از کار بیفتد و تنها ساقه مغز به فعالیت خود ادامه دهد، فرد گرفتار زندگی نباتی می شود. در چنین وضعیتی فرد خودآگاهی و توانایی ارتباط با محیط اطراف را از دست می دهد، اما عملکرد قلب و سیستم تنفس همچنان ادامه می یابد.

در مورد بیمارانی که گرفتار وضعیت زندگی نباتی هستند، مسائل حقوقی و جنایی زیادی مطرح است. یکی از این مسائل دیه این افراد است. این مساله که دیه و ارزش تعیین شده برای صدمات آنها به چه میزان باشد، قابل تامل بوده و دراین زمینه بین قضات و پزشکان قانونی اختلاف نظرهایی وجود دارد.

بنا بر این پژوهشگران مرکز تحقیقات پزشکی قانونی میزان بقای افراد گرفتار وضعیت زندگی نباتی را مورد بررسی قرار دادند تا در بررسی های آینده به این مساله مهم پرداخته شود که آیا با در نظر گرفتن مدت بقا و تخمین هزینه نگهداری از این افراد، امکان بازبینی در میزان دیات منافع از دست رفته ایشان به نحوی که به عدالت نزدیک تر باشد وجود دارد یا خیر؟

مسعود قائدی پاشا، محمد جواد هدایت شده، سمیرا آرام و علی محمد علی محمدی از پژوهشگرانی بودند که در این مطالعه همکاری داشتند.

در این مطالعه گذشته نگر و مقطعی، تمام پرونده های بیماران گرفتار وضعیت زندگی نباتی که طی مدت ۱۰ سال (از شروع سال ۱۳۸۷ تا آخر سال ۱۳۹۶) به مراکز پزشکی قانونی در شهر تهران مراجعه نموده بودند، مورد بررسی قرار گرفت و از میان آنها ۵۸ پرونده وارد مطالعه شد.

اطلاعات لازم شامل جنسیت، سن، مدت زمان بقا بعد از گرفتار شدن به وضعیت زندگی نباتی، علت ایجاد این وضعیت و علت فوت از بین پرونده ها استخراج شد.

از میان این ۵۸ نفر، ۳۱ نفر در هنگام مطالعه هنوز زنده بودند و ۲۷ نفر فوت شده بودند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه حدود ۷۴.۵ سال بود و در دامنه سنی ۱۸ تا ۹۰ سال قرار داشتند و بیشتر این افراد (۴۰ نفر) مرد بودند.

میانگین مدت زندگی بعد از گرفتار شدن به وضعیت زندگی نباتی ۱.۵±۶.۳۹ ماه محاسبه شد. در آخر سال ۱۳۹۶ حداقل زمان بقای این افراد بعد از مبتلاشدن به وضعیت زندگی نباتی ۲ ماه و حداکثر آن ۱۹۲ ماه (۱۶ سال) بود. با حذف ۵ درصد افراد دارای حداقل مدت بقا و ۵ درصد افراد دارای حداکثر مدت بقا، میانگین مدت بقای ۹۰ درصد افراد وسط، حدود سه ماه محاسبه شد.

۳۲ نفر از این ۵۸ نفر، به سبب صدمات گوناگون بدنی در اثر به هدف خوردن جسم سخت (تصادف اتومبیل و سقوط از ارتفاع)، ۱۲ نفر به سبب ناشناخته، چهار نفر به سبب حادثه عروقی مغزی، سه نفر بعد از عملیات احیای قلبی ریوی، سه نفر به سبب تومور مغزی، دو نفر به خاطر برق گرفتگی و دو نفر دیگر به خاطر انسفالیت و مسمویت دارویی گرفتار زندگی نباتی شده بودند.

در افرادی که زندگی نباتی منتهی به فوت آنها شده بود، علل فوت به ترتیب در ۱۲ نفر نارسایی چندارگانی، در هفت نفر شوک سپتیک، پنج نفر سکته حاد قلبی، دو نفر نارسایی حاد کلیه و یک نفر سکته حاد مغزی بود.

بین مدت زنده ماندن افراد گرفتار زندگی نباتی با جنسیت و سن رابطه آماری مدلول داری وجود نداشت. همین طور ارتباط آماری مدلول داری میان علت مبتلاشدن به زندگی نباتی و مدت زنده ماندن افراد گرفتار زندگی نباتی وجود نداشت.

نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مدت زنده ماندن بیماران گرفتار وضعیت زندگی نباتی مراجعه کننده به مراکز پزشکی قانونی شهر تهران از شروع سال ۱۳۸۷ تا انتهای سال ۱۳۹۶» در فصل نامه پزشکی قانونی کشور انتشار یافته است.





منبع:

1399/06/26
11:27:39
5.0 / 5
1679
تگها: پژوهش
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد