نکسترو
با استفاده از فناوری نانو:

استاندارد ارزیابی ماندگاری خاصیت آب گریزی در منسوجات تصویب گردید

استاندارد ارزیابی ماندگاری خاصیت آب گریزی در منسوجات تصویب گردید

نكسترو: استاندارد «فناوری نانو - ارزیابی ماندگاری خاصیت آب گریزی منسوجات حاوی نانو مواد - روش های آزمون» در هشتاد و هفتمین اجلاسیه كمیته ملی استانداردهای فناوری تصویب و آماده انتشار شد.


ستاد ویژه توسعه فناوری نانو روز دوشنبه اعلام نمود: این استاندارد کاربردی، با حمایت گروه استاندارد و ایمنی این ستاد و به همت تعدادی از متخصصان صنعتی و اساتید دانشگاهی حوزه مهندسی مواد و نساجی، کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو و کارشناسان سازمان ملی استاندارد تدوین شده است.
این ستاد اشاره کرد: باتوجه به ماهیت این استاندارد و به کارگیری منابع گوناگون برای تدوین آن، در طول نزدیک به یک سال جلسات کمیسیون فنی مختلفی برای تدوین استاندارد انجام شد.
خاصیت آب گریزی در منسوجات موجب می شود تا مایعاتی مانند آب، قهوه و غیره که ممکنست به صورت تصادفی بر روی پارچه و لباس ها ریخته شود، بسادگی برداشته و حذف شوند، روش های متداول برای ایجاد این خاصیت، مبتنی بر ایجاد پوشش های نازک پلیمری آب گریز بر روی الیاف و بافت منسوج است.
مزیت فناوری نانو در ایجاد خاصیت آب گریزی نسبت به فناوری های دیگر، نفوذپذیری و تنفس پذیری بهتر منسوج، انعطاف پذیری بالاتر و ماندگاری بیشتر این خاصیت است، برای ایجاد خاصیت آب گریزی در منسوجات با بهره گیری از فناوری نانو از روش های مختلفی، از قبیلتکمیل منسوج به روش آغشته سازی با نانومواد، تکمیل منسوج به روش سنتز درجا با نانومواد، استفاده از الیاف حاوی نانومواد برای تولید منسوجات، استفاده از فناوری پلاسمای سرد و عامل دار کردن سطح منسوج با مونومرهای مختلف استفاده می شود.
با گذشت زمان خصوصاً در اثر تابش نور، شست و شو و سایش سطح منسوج خاصیت آب گریزی گرفتار افت می شود و بعد از مدتی ممکنست منسوج، خاصیت آب گریزی خودرا از دست دهد، هدف از تدوین این استاندارد ارزیابی ماندگاری خاصیت آب گریزی به وجود آمده با بهره گیری از فناوری نانو در منسوجات است.
در این استاندارد ماندگاری خاصیت آب گریزی بر طبق تعیین میزان تغییرات زاویه تماس قطره آب، قبل و پس از اعمال فرآیندهای شست وشو، سایش و تابش نور بر روی منسوج ارزیابی می شود.
این استاندارد برای ارزیابی ماندگاری خاصیت آب گریزی انواع منسوجات شامل پارچه تار و پودی، حلقوی، منسوجات نبافته، لایی، نخ و الیاف که نانومواد حین ساخت، پس از تکمیل یا با عامل دار کردن در آنها به کار رفته کاربرد دارد، همین طور برای منسوجاتی که با بهره گیری از فناوری پلاسمای سرد آب گریز شده اند نیز استفاده می شود.



منبع:

1399/06/12
20:58:36
5.0 / 5
1870
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد