نکسترو
مروری بر نتایج یك پژوهش؛

چرا پزشكان عذرخواهی نمی كنند؟!

چرا پزشكان عذرخواهی نمی كنند؟!

نكسترو: بررسی ها نشان می دهند كه همه ساله، افراد زیادی به سبب بروز برخی خطاهای پزشكی گرفتار ضرر و زیان می شوند. اما كمتر شنیده می شود كه در این خصوص، پزشكی به اشتباه خود اعتراف كرده و بابت آن عذرخواهی كند. پژوهشگران كشور دلیلهای این مساله را مورد كاوش علمی قرار داده اند.


به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، مطالعات سازمان جهانی بهداشت می دهد که در سراسر جهان، یکی از میان هر 10 نفر که خدمات بهداشتی دریافت می کنند در معرض لطمه های قابل پیشگیری که توسط کادر درمانی به وجود می آید، قرار می گیرند.
در دهه گذشته مرگ ومیر قابل پیشگیری ناشی از اشتباهات پزشکی نظرات پژوهشگران را به خود جلب کرده است.
به طورکلی خطای پزشکی موجب می شود جامعه هزینه های مستقیم و غیرمستقیم زیادی را متحمل شود و اثرات اقتصادی منفی به بار آورد. همین طور هنگامی که خطاهای پزشکی اتفاق می افتد اعتماد به سیستم مراقبت های بهداشتی می تواند خدشه دار شود.
آن گونه که صاحب نظران می گویند، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب خطاها را افشا نمی کنند چونکه ممکنست تردید کرده یا برای انجام این کار آماده نباشند. عدم تجربه و آموزش در روند عذرخواهی و ترس از بدتر شدن شرایط معمولاً موجب ایجاد یک دیوار سکوت می شود. اشتباهات پزشکی عمدی نیستند، ولی احساس خجالت و شرم، گناه، خشم، ترس و تحقیر اغلب موجب می شود تا پزشکان خاطی از قربانیان عذرخواهی نکنند. درواقع فرهنگ شرم، سرزنش، پنهان کاری و همین طور ترس از شکست و نتایج ناشناخته ازجمله دادرسی از اموری هستند که احتمالاً پزشکان را از بیان اشتباه خود بازمی دارد.
دراین زمینه پژوهشگرانی از دانشگاه هرمزگان و دانشگاه علوم پزشکی این استان، مطالعه ای را انجام داده اند که در آن به واکاوی موضوع عذرخواهی پزشکان به دنبال وقوع خطاهای پزشکی پرداخته شده است.
در این پژوهش، 25 نفر از پزشکان و دستیاران ارشد شاغل در بیمارستان های شهید محمدی، کودکان و خلیج فارس بندرعباس مشارکت داشتند و داده های مورد نیاز با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته از آنها گردآوری شد.
برمبنای نتایج به دست آمده از این تحقیق، ترس از تبعات قانونی و از دست دادن اعتبار موجب می شود که پزشکان را در ارائه عذرخواهی محتاط تر عمل کنند.
این در شرایطی است که مؤلفه هایی نظیر آموزش، فرهنگ و خاصیت شخصیتی، ارائه و پذیرش عذرخواهی را تسهیل می کنند و انجام چنین کاری، روابط بیمار و پزشک را بهبود داده و از بروز مشکلاتی مانند فشارهای روحی و روانی و پیگیری قانونی جلوگیری می کند.
مژگان ضرغامی فرد، استادیار و محقق مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه هرمزگان و همکارانش دراین باره می گویند: «عواملی مانند ترس از دست دادن اعتبار، ترس از تبعات قانونی و ترس از واکنش بیمار به عذرخواهی، پزشکان را در ارائه عذرخواهی محتاط می کند. در بعضی موارد نیز تکبر و خودبزرگ بینی پزشک مانع ارائه عذرخواهی می شود، چونکه اصولاً پزشک نمی پذیرد که خطا کرده است تا عذرخواهی کند».
آنها می افزایند: «انجام عذرخواهی توسط پزشکان موجب افزایش مقبولیت اجتماعی آنان در جامعه می شود و به بهبود رابطه بیمار و پزشک کمک می نماید. علاوه بر این ها، چنین کاری فشارهای درونی مانند مسائل روحی و روانی و عذاب وجدان پزشک و فشارهای بیرونی مانند پیگیری های قانونی و قضایی را کاهش می دهد».
طبق نتایج این پژوهش که در فصل نامه «اخلاق پزشکی» انتشار یافته اند، از نتایج عذرخواهی پزشکان برای بیماران می توان به ایجاد شرایط برای درمان و تامین رفاه آنان اشاره نمود و بطور قطع یکی از مهم ترین نتایج چنین عذرخواهی هایی، عدم تکرار خطا در آینده است تا فرد دیگری از خطا متضرر نشود.
ضرغامی فرد و همکارانش بر طبق این یافته ها پیشنهاد داده اند که «با توجه به این که هیچ گونه آموزشی درزمینه عذرخواهی در سیستم آموزش پزشکی کشور وجود ندارد، لازم است برای افزایش آگاهی و دانش دراین زمینه کارگاه ها و برنامه های آموزشی در زمینه اهمیت و نحوه انجام درست عذرخواهی برای کادر درمانی و پزشکان در نظر گرفته شود».
مجله علمی پژوهشی که به انتشار این نتایج پرداخته است، متعلق به مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.




منبع:

1399/05/11
15:04:51
5.0 / 5
2113
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد