مدرسه پیشرفت ستاد اجرائی امام (ره) بصورت رسمی فعالیت خودرا شروع کرد
نکسترو: مدرسه پیشرفت ستاد اجرائی امام (ره) فعالیت رسمی و سراسری خودرا شروع کرد و از لوگو و کتاب دستورالعمل پروسه این مدرسه با حضور فعالان اجتماعی و فرهنگی رونمایی گردید.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سالن دارالفنون دانشگاه تهران شامگاه شنبه در قالب یک وبینار حضوری و مجازی میزبان ۱۵۰ نماینده از گروههای جهادی، کنشگران اجتماعی، هسته های پیشرفت منطقه ای و قسمتی از خیریه ها و کانون های فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور بمنظور رونمایی از مدرسه پیشرفت ستاد اجرائی امام (ره) بصورت ملی بود.
همزمان با این آئین از لوگو این مدرسه و همین طور کتاب "گوی و میدان" که حاوی گام به گام کارهای مسئله محور، از مسئله یابی تا حل مسئله است، رونمایی گردید.
مدرسه پیشرفت نام مجموعه جوانی است که با هدف تقویت گفتمان پیشرفت در انقلاب اسلامی تشکیل شده و در حقیقت پلی میان نظریه و عمل است.
این مدرسه با حمایت «ستاد پیشرفت جامع منطقه ای» و همین طور «نهضت اجتماعی جوانان» راه اندازی شده و تا حالا هزاران نفر از علاقه مندان را در زمینه های گفتمانی و تخصصی را آموزش داده است.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرائی فرمان امام (ره)، درباب مدسه پیشرفت و اهداف راه اندازی آن با بیان اینکه، این مدرسه با سه هدف به راه افتاده است، اضافه کرد: اولین هدف بسط گفتمان سازی پیشرفت و قرار گرفتن این مفهوم در مقابل مفهوم توسعه است.
حامد ملک زاده با بیان اینکه، موضوع عدالت و پیشرفت از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و ایشان این مهم را موضوع محوری برای دهه های آینده انقلاب اسلامی می دانند، اضافه کرد: کار دومی که مدرسه پیشرفت روی آن تاکید دارد، پیشرفت منطقه ای و محلی و آموزش و توانمندسازی گروه هایی است که در مناطق و محله های خود نسبت به رفع مسائل و مشکلات خود ایده دارند.
وی اضافه کرد: هدف سوم راه اندازی مدرسه پیشرفت از طرف ستاد اجرائی امام (ره) این است که ما می خواهیم این رفع مسائل منطقه ای و محلی در سراسر کشور را بصورت آرمانی در نظام برنامه ریزی کشور بسط دهیم.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرائی فرمان امام (ره) با بیان اینکه، مدرسه پیشرفت در اصل حامی نوآوری های اجتماعی و مردمی در سراسر کشور است، اضافه کرد: نوآوری های اجتماعی در اصل فناوری هایی هستند که می توانند جامعه و مردم را به حرکت درآورند و مردم در رفع مسائل و مشکلات خود و سرنوشت خود نقش آفرینی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه، نظام برنامه ریزی کشور نیازمند پوست اندازی است، اظهار داشت: اولین گام در این راه این است که برنامه ریزی باید در کشور غیرمتمرکز شود و ما برنامه ریزی ها را تنها متمرکز به پایتخت و ساختارهای حاکمیتی نکنیم.
ملک زاده در عین حال اضافه کرد: البته مردم قبل از این اتفاق و این نقش آفرینی باید برای رفع مسائل و مشکلات خود توانمند شوند و بدانند که چگونه باید در جامعه خود مطالبه گری و نقش آفرینی کنند.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرائی فرمان امام (ره) اظهار داشت: نوآوری های اجتماعی در حقیقت فضایی ایجاد خواهدنمود که مردم بتوانند در جامعه خود نقش آفرینی کنند.
وی یکی از اقدامات ستاد نوآوری اجرائی امام (ره) برای نقش آفرینی مردم در نوآوری های اجتماعی را راه اندازی مدرسه پیشرفت دانست و اظهار داشت: امروز در حقیقت افتتاحیه دور ملی این مدرسه است.
ملک زده با اشاره به اینکه، تا حالا پنج دوره محلی مدرسه پیشرفت در نقاط مختلف کشور همچون استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل و کرمانشاه، ایلام و قسمتی از جنوب کشور برگزار شده است، اضافه کرد: امروز برای اولین بار این دوره بصورت ملی و برای کل کشور برگزار می گردد.
وی درباب تفاوت نوآوری اجتماعی با نوآوری های مربوط به زیست بوم علم و فناوری نیز اظهار نمود: معادلات و تعریف نوآوری های اجتماعی با حوزه دانش بنیان و فناوران و حوزه استارتاپ ها متفاوت می باشد.
رییس ستاد نوآوری های اجتماعی ستاد اجرائی فرمان امام (ره) اضافه کرد: در نوآوری های اجتماعی در اصل به مسائل و درگیری های روزمره مردم و چگونگی حل این مسائل توسط خودشان پرداخته می شود.
مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ستاد اجرائی امام (ره) نیز در این آیین در سخنانی، رفع مسائل عمیق و مهم کشور را در گرو نگاه خلاقانه و البته مشارکت هرچه بیشتر و استفاده از گروههای مردمی دانست.
محمد محسن دوباشی با تاکید بر اینکه، به شدت نیازمند نوآوری در حکمرانی مردمی هستیم، اضافه کرد: از این تحول با عنوان پیشرفت یاد می شود و شامل بخش های مختلف و نیازمند نوآوری است.
وی، حرکت رو به جلو برای آینده کشور را بیش از توجه به ساختارگرایی در گرو توجه هرچه بیشتر به ماموریت گرایی دانست و اضافه کرد: ماموریت ما این است که به پیشرفت روز به روز، حرکت های مردمی و امیدآفرین دقت نماییم.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی اشاره کرد: نگاه تمدنی جدید به طور قطع نیازمند ساختارهای مناسب خود، مدل و طراحی جدید است.
روح الله متفکر آزاد با بیان اینکه، در موضوع تمدنی و مباحث پیشرفت مسائل پیچیده ای وجود دارد، شکل گیری هسته ها و حلقه های پیشرفت را بسیار مهم خواند.
وی با تاکید بر اهمیت اتاق ها و هیات های اندیشه ورز و همین طور اندیشکده ها و مدارس پیشرفت در توسعه تمدن ها اظهار داشت: توجه به زیست بوم و شکل گیری نظام حل مسئله باتوجه به حلقه های مردمی بسیار ضروری می باشد.
رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در ادامه ابراز امیدواری کرد که راه اندازی مدرسه پیشرفت بصورت رسمی مقدمه ای بر حوزه گفتمان سازی پیشرفت در کشور و همین طور شکل دهی حلقه های میانی مسئله یاب در سراسر کشور باشد.
وی توجه به بحث تغییر در نظام حکمرانی برمبنای علم را هم مقدمه ای دانست که مدارس پیشرفت در کشور می توانند در آن نقش آفرینی داشته باشند.
متفکر آزاد انقلاب اسلامی را پرچمدار گفتمان پیشرفت در دنیا دانست و اضافه کرد: ما چاره ای جز حرکت به سمت شکل گیری اتاق های تولید فکر و پیشرفت باتوجه به تمدن خود نداریم.
وی با بیان اینکه، مدرسه پیشرفت با مردم سر و کار دارد، اضافه کرد: مدرسه پیشرفت حوزه اجرائی نیست بلکه حوزه حکمرانی است و بجای مدلهای مرسوم توسعه، روی مدل ایرانی، اسلامی پیشرفت تاکید دارد.
این نماینده مجلس با اعلان اینکه در زمینه علم و فناوری نهادهای مختلفی همچون معاونت علمی و فناوری، جهاددانشگاهی، وزارت علوم و دانشگاه های سراسر کشور نقش آفرین هستند، اضافه کرد: هر کدام از این نهادها وظیفه خودرا پیش می برند و بنظر می رسد با مدیریت صحیح و هوشمند می توان در نقاطی که موازی کاری وجود دارد، این هم پوشانی ها را تبدیل به فرصت کرد.
منبع: نكسترو
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب