سیاهی زغال بر پیکر بلوط
به گزارش نکسترو لرستان دانشیار دانشگاه لرستان اظهار داشت: بخش زیادی از سوخت بخاطر هزینه سوخت های جایگزین از جنگل تامین می شود.
دکتر رحیم ملک نیا در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: چوب بلوط بعنوان سوخت و چه بعنوان استفاده در سطح خانوار حدودا در تمام بخش های زاگرس رایج است هرچقدر به منطقه دسترسی مشکل تر و فاصله آن تا مراکزی که بتوان سوخت های جایگزین تهیه شود بیشتر و به طورکلی هزینه دسترسی به سوخت جایگزین بیشتر باشد این وابستگی به چوب بلوط بیشتر می شود.
ذائقه و نیازها برای پخت و پز کماکان مصرف چوب بلوط ادامه دارد
وی با اعلان اینکه در بعضی مناطق، روستاها گازکشی شدند و این مساله بعنوان نیاز اولیه حل شده هرچند که ذائقه و نیازها برای پخت و پز کماکان مصرف چوب بلوط ادامه دارد، عنوان کرد: حتی در مناطقی که دسترسی به گاز لوله کشی وجود دارد به خاطر ذائقه و پخت و پز نان و آشپزی مصرف سوخت هیزم را داریم.
عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری دانشگاه لرستان افزود: چنانچه در روستاها گازکشی نباشد یا کپسول های گاز با هزینه های مناسب در اختیار روستائیان قرار داده نشود صددرصد افزایش مصرف هیزم را بعنوان سوخت خواهیم داشت.
ملک نیا بیان کرد: در بعضی جاها گازکشی نیست و فاصله دسترسی به سوخت جایگزین زیاد است و باید تدبیر اندیشیده شود که مردم با هزینه های پایین تر دسترسی به سوخت جایگزین پیدا کنند.
یکی دلیلهای وابستگی مردم به جنگل، تامین سوخت است
وی ادامه داد: وقتی صحبت از حفاظت می شود تنها به مفهوم این نیست که نهال کاری نماییم بلکه قسمتی از حفاظت از جنگلها بصورت غیرمستقیم و با کاهش وابستگی مردم به جنگل صورت می گیرد، چونکه یکی دلیلهای وابستگی مردم به جنگل تامین سوخت است.
این دانشیار دانشگاه لرستان افزود: با تحقیقی که در روستای گوشه شهنشاه در خرم آباد انجام دادیم با آنکه گازکشی شده اما هنوز بین ۱۸ تا ۲۰ درصد کل انرژی خانوار بوسیله هیزم تهیه و تامین می شود که حدودا بخشی برای پخت و پز و برخی جهت استفاده از بخاری های هیزمی استفاده می شد.
ملک نیا اظهار نمود: گازکشی وابستگی اهالی را به جنگل قطع نمی کند و استفاده از گاز را به ۲۵ درصد رسانده درحالیکه در جاهایی که از گاز برخوردار نیست بخش زیادی از سوخت بخاطر هزینه سوخت های جایگزین از جنگل تامین می شود که باید فکری اندیشید که این فراتر از توان سازمان جنگل هاست و باید یک اراده سازمانی و فرابخشی وجود داشته باشد تا این مساله را در امتداد حفاظت از جنگلها حل کنند.
در پروژه های راهسازی حفظ جنگل و منابع طبیعی در اولویت آخر قرار گرفته است
عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری دانشگاه لرستان درباب مدیریت جامع در امتداد خدمات رسانی به روستاهای استان، اظهار داشت: متاسفانه در پروژه های راهسازی، رفع نقاط حادثه خیز و جاده سازی تخریب شدیدی به منابع طبیعی وارد می شود که در این راستا معتقدم حفظ جنگل و منابع طبیعی در اولویت آخر قرار گرفته است در حالی که می توان با رعایت نکات محیط زیستی و اکولوژیکی جاده هایی را طراحی کرد که هم دسترسی را فراهم آورند و هم خطرات کمتری برای تکه پاره کردن جنگل داشته باشند تا جنگل از بین نرود و زیستگاه حیات وحش نیز تخریب نشود.
وی اظهار داشت: ناگزیریم جاده داشته باشیم و چنانچه جاده نباشد مردم بصورت دیگری جنگل را تخریب می کنند و اگر می خواهیم جاده سازی نماییم به شکلی نباشد که این پروژه ها تخریبشان بیشتر از تخریبی باشد که مردم انجام می دهند.
جاده ها باید متناسب با نیاز روستائیان باشد
این دانشیار دانشگاه لرستان با اعلان اینکه جاده ها باید متناسب با نیاز روستائیان باشد، عنوان کرد: بعنوان مثال مسیرهای دسترسی روستائیان ضرورتی ندارد در حد جاده های عریض باشد و این یکی از نکاتی است که باید رعایت شود.
ملک نیا اشاره کرد: در جاده سازی توجه به نکات زیست محیطی که زیستگاه های جانوری در کجا قرار دارند و توده های حساس کجا هستند باید مدنظر قرار گیرد و در پروژه های جاده سازی این نکات رعایت تا خسارت به حداقل برسد.
عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری دانشگاه لرستان اظهار داشت: با هر عملیات عمرانی قسمتی از زیستگاه از بین می رود که باید تدابیری اندیشیده شود که این میزان تخریب ها به حداقل خود برسد.
منبع: نكسترو
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب