در یك مطالعه بررسی شد؛

شناسایی باکتری های کتب خطی نفیس موزه آستان قدس رضوی

نکسترو: پژوهشگران زیست شناسی و میکروبیولوژی با انجام یک مطالعه باکتری های جداشده از پنج اثر نفیس موجود در موزه آستان قدس رضوی را شناسایی نمودند.

به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، تجزیه زیستی مواد آلی یا پروسه پوسیدگی توسط میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و قارچ ها ایجاد می شود. این پروسه بسیار با اهمیت است؛ چونکه موجب برگشت مواد آلی به چرخه عناصر می شود.
اما رخ دادن همین پروسه فرسودگی زیستی در مورد آثار موزه ای و آرشیوی، مطلوب نمی باشد و سبب از دست رفتن اطلاعات با ارزش می شود. بنا بر این پژوهشگران با روش های مختلف در پی جلوگیری از این پروسه و لطمه های آن هستند.
به همین دلیل پژوهشگران زیست شناسی و میکروبیولوژی با انجام یک مطالعه، برخی نسخ نفیس خطی نگهداری شده در مرکز اسناد آستان قدس رضوی مشهد را از نظر لطمه های باکتریایی بررسی کردند. در این مطالعه بعد از نمونه برداری از پنج اثر نفیس، با روش های مختلف آلودگی های باکتریایی مورد بررسی قرار گرفت.
در این ارزیابی، در مجموع ۷۲ سویه باکتریایی جداسازی شد که از میان آنها ۲۸ سویه با روش مولکولی شناسایی شدند و غالب آنها مربوط به شاخه فرمیکوت ها (Firmicutes) بودند. باکتری Bacillus atrophaeus با ۳۸.۶ درصد، دارای بالاترین فراوانی بود. بررسی های این مطالعه نشان داد که گونه های باکتریایی Staphylococcus hominis و Bacilkus altitudinis تنها در نمونه های مربوط به هوای مخازن نگهداری این آثار، جداسازی شدند.
برمبنای یافته های پژوهشگران، تقریباً نیمی از جامعه میکروبی کتب و هوای مخزن با یکدیگر مشابه بودند و این مساله نشان دهنده این است که احیانا آلودگی میکروبی آثار، به سبب آلودگی هوای مخازن است. همین طور حضور باکتری های مشابه (۲۳.۵ درصد) در هوای اتاق بافری و هوای مخزن، تأییدکننده این مسئله بود.
نتایج حاصل از این پژوهش، حضور باکتری ها را در زمینه های کاغذی و چرمی کتب بررسی شده، به خوبی نشان میدهد. بگفته پژوهشگران این تحقیق؛ شناخت آلاینده های باکتریایی هوا، می تواند به بهبود روش های تهویه مخازن و کتابخانه ها و انتخاب روش های کارآمد برای حفاظت و مرمت آثار مکتوب، کمک فراوانی کند.
در انجام این تحقیق سمیرا بهدانی، معصومه بحرینی، لیلا شکرزاده، میرزا محمدرضا شریف مقدم؛ پژوهشگران زیست شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، به همراه پریسا محمدی از گروه میکروبیولوژی دانشگاه الزهرا و علی اصغر ثابت جازاری از سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با یکدیگر مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه، تابستان سال جاری بصورت مقاله علمی با عنوان «مطالعه آلودگی های باکتریایی برخی آثار مکتوب نفیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی» در مجله پژوهش های سلولی مولکولی (مجله زیست شناسی ایران) انتشار یافته است.

1400/07/15