نکسترو

ابداع عصای رباتیک برای تقویت جهت یابی نابینایان

ابداع عصای رباتیک برای تقویت جهت یابی نابینایان

نکسترو: «عصای سفید» که خیلی از نابینایان برای حرکت در جهان بر آن تکیه دارند در یک قرن اخیر ارتقا نیافته است، اما حالا پژوهشگران از پیشرفت در حوزه ابداع «عصای رباتیکی» خبر می دهند که امیدوارند سبب ارتقای عصای سفید و کمک به جهت یابی نابینایان شود.


به گزارش نکسترو به نقل از ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، نمونه اولیه این عصای رباتیک مجهز به دوربین سه بعدی رنگی، چند سنسور و یک کامپیوتر است که برای هدایت کاربر به مکان مورد نظر طراحی شده است و از برخورد با هرگونه مانع در طول راه جلوگیری می کند.
به گفته «گانگ یه» استاد دانشکده مهندسی دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا، در ریچموند واقع در آمریکا هنوز مسائلی وجود دارد که پیش از آماده شدن این عصای رباتیک برای جهان واقعی باید حل شود. بعنوان مثال، دستگاه باید به اندازه کافی سبک باشد تا کاربر پسند شود. بمحض اصلاح جزئیات فنی، عصا برای پذیرش در بین افراد دارای نقص بینایی مورد آزمایش نهایی قرار خواهد گرفت.
یه اشاره کرد: امید این است که افراد کم بینا با بهره گیری از این عصای رباتیک بتوانند در فضاهای داخلی بزرگ و ناآشنا آسان تر حرکت کنند.
وی اضافه کرد: هم اکنون، افرادی که از عصای سفید استفاده می نمایند، می توانند از فناوری به روش های خاصی استفاده کنند. برنامه های مبتنی بر تلفن همراه وجود دارد که بعنوان مثال به جهت یابی در خارج از منزل کمک می نماید.
این پژوهشگران در نسخه های قبلی این عصای رباتیک تلاش کردند با بهره گیری از نقشه های طبقه ساختمان به مساله جهت یابی داخلی بپردازد. کاربران می توانند عصا را به هر کجا که می خواهند برسانند و عصا - بوسیله نشانه های صوتی و نوک غلتکی موتوری - می تواند آنها را به مقصد راهنمایی کند.
اما یه گفت برای یک فرد نابینا دشوار است که بعنوان مثال، یک چرخش کاملاً دقیق انجام دهد و در فاصله ای طولانی، اشتباهات اندکی ایجاد می شود که در نهایت کاربر را در مکان اشتباه رها می کند.
اکنون پژوهشگران در نسخه اولیه این عصا یک دوربین سه بعدی رنگی اضافه کردند که نه فقط خاصیت هایی مانند درهای ورودی، پله ها و موانع بالقوه خطرناک را تشخیص می دهد، بلکه فاصله آنها را نیز تعیین می کند. با بهره گیری از این اطلاعات، همراه با داده های ناشی از یک حسگر خاص، کامپیوتر روی عصا می تواند کاربر را بطور دقیق راهنمایی کند و او را از موانع موجود در راه باخبر سازد.
محققان معتقدند پروژه های تحقیقاتی مانند این عصای رباتیک فرصت هایی را جهت زندگی بهتر افراد کم بینا فراهم می آورد. هنوز مشخص نیست که این عصای رباتیک چه زمانی بصورت تجاری به بازار عرضه می شود. پژوهشگران خاطر نشان کردند که در نهایت، هر محصولی باید توسط سازمان غذا و داروی آمریکا بعنوان یک وسیله پزشکی تأیید شود.
به گفته پژوهشگران، اجزای الکترونیکی این عصای رباتیک باید با دوام باشند. نوک غلتک این عصا به احتمال زیاد فرسوده می شود، اما می توان آنرا تعویض کرد.



منبع:

1400/06/31
11:57:25
5.0 / 5
1247
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد