نکسترو
در یك وبینار آموزشی؛

اصول اخلاقی در مطالعات انسانی و كارآزمایی بالینی بررسی گردید

اصول اخلاقی در مطالعات انسانی و كارآزمایی بالینی بررسی گردید

نکسترو: مراحل انجام یک پژوهش استاندارد و راهنماهای اخلاقی این تحقیقات در وبینار آموزشی ˮاصول اخلاقی در مطالعات انسانی و کارآزمایی بالینیˮ که توسط کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.



به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، دکتر انوشیروان کاظم نژاد، عضو کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس در ابتدای این وبینار آموزشی به عرضه تعریف جامع و کاملی از مطالعه کارآزمایی بالینی پرداخت و اظهار داشت: مطالعه کارآزمایی بالینی یک تجربه طراحی شده روی انسان است که با هدف ارزشیابی یک مداخله و برآورد اثر مداخله بر بیمارانی که در آینده به این نوع بیماری مبتلا می شوند، صورت می گیرد.

وی در ادامه مراحل انجام یک پژوهش استاندارد و مراحل چهارگانه مطالعات کارآزمایی بالینی را به تفصیل توضیح داد. همینطور در مورد نحوه نمونه گیری و انواع کورسازی در این نوع از مطالعات، مطالبی عرضه کرد و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

همچنین دکتر محمدرضا رئوفی، عضو کارگروه غربالگری کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس در بخش دوم این وبینار به ایراد سخنرانی پرداخت و در مورد بخشنامه ارسالی کمیته ملی اخلاق در پژوهش که به منظور ثبت طرح های کارآزمایی بالینی بعد از گرفتن کد اخلاق در سامانه ثبت کارآزمایی بالینی (IRCT) و گرفتن کد RCT است، توضیحاتی را عرضه کرد.

وی در ادامه به تشریح راهنمای کشوری اخلاق در کارآزمایی بالینی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: کارآزمایی بالینی معتبرترین روش تهیه مستندات جهت استفاده ی بالینی است و انجام کارآزمایی بالینی در پیشرفت علوم پزشکی از لزوم و اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

وی اضافه کرد: با عنایت به این که در کارآزمایی بالینی، برخلاف سایر انواع مطالعات، مداخله ای به صورت عمدی بر روی آزمودنی به انجام می رسد، این شیوه پژوهش، بیشتر از سایر انواع و شیوه ها، در بردارنده ملاحظات و دغدغه های اخلاقی است.

دکتر رئوفی تصریح کرد: پژوهشگر و بالین گری که در این نوع مطالعات مشارکت می کند، باید علاوه بر مفاد این راهنما، از راهنمای عمومی اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی، راهنماهای اختصاصی اخلاق در پژوهش کشور به فراخور مبحث و هم از سایر قوانین و مقررات در رابطه با کار خود آگاه باشد و آنها را رعایت کند. این مورد بخصوص در ارتباط با رعایت مفاد راهنمای پژوهش بر روی گروه های صدمه پذیر مورد تاکید است.

وی در ادامه به عرضه توضیحاتی در مورد فصول چهارگانه این راهنما (ارزیابی سود و زیان، رضایت آگاهانه، دارونما و پرداخت غرامت) پرداخت و در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، تعداد ۴۵ نفر از اعضای هیات علمی و ۶۶ نفر از دانشجویان دانشکده های علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم زیستی در این کارگاه شرکت داشتند.





منبع:

1400/04/29
22:32:14
5.0 / 5
286
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد