نکسترو

شیوه جدید ارزیابی تحقیقات دانشگاه های علوم پزشكی

شیوه جدید ارزیابی تحقیقات دانشگاه های علوم پزشكی

چندی قبل، طی جلسات کمیته بررسی و بازآرایی ارزشیابی تحقیقات و فناوری، جزئیات دستورالعمل ارزشیابی فعالیت دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردید. به قول مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ این فرایند به منظور ارزشیابی کیفی دانشگاه ها و حرکت محققان به سمت توجه به کاربردی شدن پژوهشها و حل مسائل کشور در فعالیتهای تحقیقاتی بوجود آمده است.



دکتر علی علیزاده در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به مواردی که در این آئین نامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: طبق راهنمای ابلاغی، تمام فعالیتهای تحقیقاتی و فناورانه دانشگاه های علوم پزشکی در چارچوب سه محور اصلی و تعدادی زیر شاخص مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در محور تولید دانش به معنای فعالیتهای پژوهشی؛ میزان چاپ مقالات، همکاریهای بین المللی، میزان ارجاع به مقالات که نشان دهنده کیفیت پژوهش است و همینطور تعداد ارجاعات و خروجی های در رابطه با این موضوع، ارزیابی خواهد شد.

وی افزود: در محور دوم؛ بحث ساختار و زیرساخت هایی که دانشگاه های علوم پزشکی برای توسعه تحقیقات و فناوری عملیاتی و فراهم کردند، مانند آزمایشگاه های جامع، مطالعات هم گروهی یا بیوبانک ها، بحث سامانه های رجیستری و ثبت نتایج بیماری و همینطور موارد در ارتباط با حوزه فناوری؛ مانند مراکز رشد، زیرساخت های آن و منابع مالی در صندوق ها برای پشتیبانی از تولید فناوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علیزاده اضافه کرد: محور سوم هم مربوط بحث توسعه فناوری است و در این محور ۲۶ شاخص مختلف که نشان دهنده کارکرد دانشگاه در حوزه توسعه فناوری است، ارزیابی می شود.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: محور چهارمی هم در مورد سنجش اثربخشی نتایج تحقیقات وجود دارد که سال جاری تنها برای ۱۸ دانشگاه از میان ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی به صورت آزمایشی اجرا می شود.

عضو کمیته بررسی و راهبری ارزشیابی تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی در مورد نحوه ارزشیابی تحقیقات در گذشته، اظهار داشت: در گذشته هم ارزشیابی انجام می شد؛ ولی ساختار ارزشیابی، تعداد شاخص ها، جزئیات و فرایند ارزشیابی، فرآیندی سنتی داشت و طبیعتاً طی آن خیلی از جزئیات را نمی توانستیم بررسی نماییم. از سوی دیگر؛ فرایند ارزشیابی در گذشته، طولانی، زمان بر و در بعضی موارد از نظر دانشگاه ها غیر شفاف بود.

وی تشریح کرد: هم اکنون برای انجام فرایند جدید، سامانه جامع ارزشیابی طراحی و اجرایی شده است که دانشگاه ها می توانند در تمامی موارد به صورت آنلاین امتیازات خود و وضعیت خود در هر شاخص را مشاهده کنند. در واقع ارزشیابی سالجاری، به کل موضوعات تحقیقات و فناوری نگاهی جامع دارد و حوزه های مختلف کاری معاونت تحقیقات در دانشگاه های علوم پزشکی در یک فرایند منسجم در هم ادغام شده است.

علیزاده دلیل اصلی ایجاد این تغییرات را مطالبه دانشگاه ها و احتیاج به جهت دهی و کاربردی شدن تحقیقات و فناوری عنوان نمود و افزود: فرایند ارزشیابی بعنوان ابزاری برای جهت دهی فعالیت ها و ارسال پیام کاربردی شدن تحقیقات و فناوری است. همینطور این فرایند به منظور ارزشیابی کیفی دانشگاه ها و حرکت محققان به سمت توجه به کاربردی شدن پژوهشها و حل مسائل کشور در فعالیتهای تحقیقاتی بوجود آمده است.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن اشاره به کاربرد این ارزشیابی، اظهار داشت: ارزشیابی تحقیقات و فناوری در حوزه های مختلف به کار گرفته می شود و دانشگاه ها را از نظر میزان فعالیت شان رتبه بندی می کند. همینطور مراکز تحقیقاتی حوزه علوم پزشکی را هم از نظر توانمندی رتبه بندی می کند. خروجی این سامانه را میتوان در آینده برای ارزیابی و انتخاب فناور برتر و سایر شاخصهای جشنواره رازی به کار گرفت.

وی اضافه کرد: طبیعتاً این شیوه بررسی میزان توانمندی دانشگاه ها را در حوزه های مختلف شکل می دهد و در زمانی که محقق برتر و دانشگاه برتر انتخاب شود، امتیازاتی در سطح کشور برای برگزیدگان به همراه خواهد داشت.

وی افزود: کلیت ارزشیابی، شاخص محور و به یک معنا کمی است؛ اما تلاش شده در این ارزشیابی شاخصهای کیفی هم در نظر گرفته شود.

علیزاده در انتها وعده داد: طبق تقویم ارزشیابی تا اواسط مرداد ماه سالجاری، نتایج ارزشیابی ها برای تمامی دانشگاه های علوم پزشکی اعلام گردد.





منبع:

1400/04/23
11:22:47
5.0 / 5
1195
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد