نکسترو
با راه اندازی سامانه صدور كد شناساگر محقق شد

۱۹۲۹ مقاله صاحب شناسنامه شدند

۱۹۲۹ مقاله صاحب شناسنامه شدند

نکسترو: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اعلان اینکه در فاز اول راه اندازی، سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) برای نشریات است و به تدریج به سایر تولیدات علمی تسری می‎یابد، از راه اندازی سامانه علم سنجی دانشگاه ها آگاهی داد.


به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، دکتر محمد جواد دهقانی در آیین رونمایی از سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR)، صدرو کد شناساگر را از موضوعات مهم کشوری دانست و اضافه کرد: بدین جهت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از اوایل دهه ۱۳۹۰ در قالب طرح پژوهشی برای ایجاد این سامانه اقدام نمود که از طرف کارگروه فناوری اطلاعات و ارزیابی منابع این طرح به سرانجام رسید.
وی افزود: ولی این طرح سامانه فقط برای صدور کد شناساگر فقط آثار علمی فارسی بود و به صورت پایلوت پیاده سازی شد. یکی از مواردی که در آن زمان عنوان شد، این بود که این سامانه را به شکلی عملیاتی نماییم که بتوان از آن بهره برداری نمود.
دهقانی افزود: بر این اساس بمنظور مشارکت نشریات علمی در این سامانه در آن زمان (سال های ۹۵ و ۹۶) با دبیران نشریات علمی مکاتبه کردیم، ولی در آن زمان به سبب برابری ارزش دلار از این سامانه استقبال نشد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: در سال قبل با درخواست نشریات علمی، پیاده سازی سامانه شناسه دیجیتال اشیاء (DOR) یا Digital Object Recognizer در دستور کار قرار گرفت؛ چونکه برمبنای اعلام مدیران نشریات علمی، استفاده از کد شناساگر خارج از کشور هزینه زیادی را به دنبال داشت و با راه اندازی این سامانه جلوی خروج ارز گرفته شد.
وی با اعلان اینکه علاوه بر هزینه بر بودن به سبب اعمال تحریم ها دراین زمینه به کشور خدمات ارائه نمی گردد، اشاره کرد: کد شناساگر یک کد منحصر به فرد برای هر شیء است که برای مقالات نشریات، مقالات همایش، کتاب، پایان نامه، آثار هنری، نرم افزار، پایان نامه ها و سایر تولیدات علمی صادر می شود و در حقیقت این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی آثار علمی عمل می کند.
دهقانی دسترسی به اطلاعات علمی را از مزایای این کد شناساگر دانست و افزود: شناسه دیجیتال اشیا، گامی در جهت شناسنامه دار کردن کلیه کارهای علمی و پژوهشی کشور خواهد بود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار نمود: طبق بررسی های انجام شده هیچ نظامی در سطح ملی، که بمنظور شناسایی منحصر به فرد و پایدار اشیاء اطلاعاتی در محیط دیجیتال طراحی و پیاده سازی شده باشد، به جز DOR یافت نشده و استاندارد ملی نیز در این خصوص در کشور وجود ندارد.
وی با اعلان اینکه رویکرد این پایگاه در طراحی این سامانه تنها راه اندازی بومی نبوده است، توضیح داد: ما در حال ستاندن مجوزها و استانداردهای بین المللی هستیم، ضمن آنکه برای ارتقای امنیت و سرویس دهی بهتر، علاوه بر در نظر گرفتن سرورهایی در کشور سرورهایی را در خارج از کشور داریم.
بگفته این مقام مسؤول، "دسترس پذیری سریع و آسان تر به اطلاعات کامل کتابشناختی مقاله ها و کارهای پژوهشی فقط با یک کلیک بر روی کد شناسه"، "ارجاع دهی ساده، شفاف و سریع با کمترین احتمال بروز خطا به کلیه کارهای علمی همچون مقالات" و افزایش رؤیت پذیری بیشتر مقاله و در نتیجه افزایش تعداد ارجاعات علمی و بدین سبب افزایش ضریب تاثیر و اعتبار نشریه" همچون مزایای این سامانه بشمار می رود.
دهقانی با تاکید بر اینکه این سامانه امکان دستیابی کلیه سامانه های پژوهشی و آموزشی دانشگاه ها به اطلاعات کتابشناختی مقالات نشریات و همایش ها را می دهد، اظهار داشت: "شناسایی مالکیت معنوی و کاهش سرقت علمی"، مکان یابی سریع محتوا و انتخاب سهل و با دقت آنها"، "دسترسی برخط به داده های تحقیقاتی برای کشف، شناسایی و استفاده مجدد" و "سیاست گذاری در جهت اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی ارزی باتوجه به هزینه ۲ الی ۳ دلاری هر کد شناسه" از دیگر مزایای این سامانه است.
وی با تاکید بر اینکه هم اکنون سالانه بیش از ۶۵ هزار مقاله در نشریات مختلف کشور انتشار می یابد، اشاره کرد: اگر بیش از ۱۰۰ هزار مقاله نمایه شود، میزان هزینه مورد نیاز برای ستاندن کد شناساگر دیجیتال با احتساب ۳ دلار برای هرمقاله بیش از ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود که با رونمایی این سامانه این هزینه ارزی صرفه جویی خواهد شد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از امکان صدور کد شناساگر دیجیتال برای مقالات سالهای گذشته در این سامانه آگاهی داد و اظهار داشت: با این توانایی در کنار سایر مزایای آن می توان به صرفه جویی ارزی بیش از ۵ میلیون دلار امیدوار بود.
دهقانی با اعلان اینکه در فاز اول راه اندازی، وب سرویس تولید شناسه DOR برای مدیریت نشریات است، اضافه کرد: نشریات می توانند از سایت نشریه خود برای هر مقاله با یک کلیک درخواست شناسه کنند و در فازهای بعدی صدور کد برای سایر موارد آثار علمی چون آثار هنری، طرح های پژوهشی، پایان نامه ها خواهد بود. شناسه بین المللی DOR بلافاصله بعد از تولید و ارائه معتبر است.
بگفته وی هم اکنون ۱۹۲۹ مقاله و ۵۵ ژورنال کد شناساگر DOR را دریافت نمودند.
وی از رونمایی از ۳ دستاورد دیگر این پایگاه در آینده آگاهی داد و اظهار داشت: یکی از این محصولات ایستگاهی برای پروفایل علمی کشور و سازمان های کشور است که هم اکنون این سامانه برای کشور ایران طراحی شده است. این سامانه اثر ماندگاری است که هر دانشگاهی را از راه اندازی سامانه علمی سنجی مجزا بی نیاز خواهدنمود.




منبع:

1399/11/21
23:14:56
0.0 / 5
1132
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد