در قالب یك پژوهش بررسی شد
تفاوت آموزش ریاضی در ایران و كره
نكسترو: در پژوهشی كه توسط پژوهشگران كشورمان و با مقایسه وضعیت آموزش ریاضی در كشور ایران و كره جنوبی انجام شده است، پژوهشگران سفارش های مختلفی را برای بهبود این حوزه در كشور مطرح كرده اند.
به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، مطالعات تطبیقی در حوزهٔ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، شرایط و زمینه های مناسبی را برای ارائهٔ اطلاعات و یافته های معتبر در سطح ملی و بین المللی در مورد عملکرد آموزشی کشورهای مختلف فراهم می سازد. نظام آموزشی کشورها می توانند از این طریق جایگاه و عملکرد خودرا در ابعاد مختلف آموزشی با یکدیگر مقایسه کرده و با شناخت نقاط ضعف و قوت، راهکارهای علمی و عملی کیفیت بخشی به پروسه یاددهی- یادگیری را به اجرا درآورند. یکی از این مطالعات انجام شده توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت، مطالعهٔ تیمز است.
ازآنجاکه به بیان متخصصان، ریاضیات اغلب با قدرت اقتصادی هر کشور ارتباط دارد، بررسی عواملی که رابطهٔ معنادار با عملکرد ریاضیات دارند و مقایسهٔ این عوامل در کشورهای مختلف، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
عملکرد ریاضی دانش آموزان کره ای در مطالعه تیمز در بین کشورهای شرکت کننده رتبهٔ اول بوده است. برهمین اساس، انجام مقایسه ای هدفمند بین دانش آموزان ایرانی و کره ای در این خصوص، می تواند نکات مهمی را در بهبود این حوزه در کشور ما به همراه داشته باشد.
در همین راستا، پژوهشگران دانشگاه تهران، مبادرت به انجام مطالعه ای کرده اند که در آن عوامل مؤثر بر عملکرد ریاضی دانش آموزان در کشورهای ایران و کره مورد بررسی واقع شده است.
این پژوهش بر پایه پژوهش قبلی تیمز انجام شده است که در آن دانش آموزان پایه هشتم (سوم راهنمایی) شرکت داشته اند. در این مطالعه از کشور ایران 6029 دانش آموز از 238 مدرسه، و از کشور کره 5166 دانش آموز از 150 مدرسه، بعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته های این پژوهش تفاوت عوامل مؤثر بر عملکرد ریاضی دانش آموزان ایران و کره را نشان داده است. توجه به این تفاوت ها بسیار ضروریست و هر کشور باید با عنایت به مدلی که برایش مناسب تر است، به برنامه ریزی و سیاست گذاری برای بهبود عملکرد آموزش در جامعه خود بپردازد.
در این رابطه، زهرا نقش، استادیار و پژوهشگر گروه مشاوره و روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران و همکارش می گویند: «در ایران و کره، تاثیر جنسیت بر عملکرد معنادار است و پسران عملکرد بهتری را در این خصوص نشان می دهند. همین طور با ارتقای وضعیت اجتماعی- اقتصادی دانش آموزان، عملکرد ریاضی آنها بهبود می یابد. درواقع می توان گفت، با بهبود شرایط اقتصادی، دسترسی دانش آموزان به کتاب ها و دیگر وسایل کمک درسی بیشتر می شود. همین طور این مورد به دانش آموز در درک بهتر مطالب کمک می کند».
آنها می افزایند: «در هر دو کشور ایران و کره، خودپنداره رابطهٔ مثبت و معناداری با عملکرد ریاضی دارد و با افزایش خود پندارهٔ دانش آموزان، عملکرد آنها افزایش می یابد. بعلاوه نگرش دانش آموزان در کشور ایران بر عملکرد ریاضی تأثیر مثبت دارد و با افزایش نگرش مثبت به ریاضی، عملکرد آنها بهتر می شود».
طبق این نتایج، رابطهٔ نگرش با عملکرد ریاضی در کشور کره معنادار نبوده است؛ اما سودمندی در کشور کره تأثیر مثبت بر عملکرد ریاضی دانش آموزان دارد و هرچقدر دانش آموزان کره ای درس ریاضی را برای آینده خود مفیدتر بدانند، عملکرد بهتری خواهند داشت. این رابطه برای کشور ایران منفی بوده است.
از دیگر نتایج این تحقیق، بایستی اشاره نمود که رابطهٔ مقدار تکلیف با عملکرد ریاضی نیز در هر دو کشور ایران و کره، منفی بوده است. به بیان دیگر، تکلیف زیاد عملکرد دانش آموزان را کاهش داده است.
نقش و همکارش اعلام نموده اند: «نتایج دیگر بررسی ها نشان داد که در کشور کره سابقهٔ معلم بر عملکرد دانش آموزان تأثیر ندارد. اما در ایران سابقهٔ معلم بر عملکرد دانش آموزان تأثیر دارد. رابطهٔ بین سابقهٔ تدریس و عملکرد دانش آموزان هم متفاوت می باشد، چونکه این متغیر از شرایط و یا انگیزهٔ معلمان برای کار کردن تأثیر می پذیرد».
به اعتقاد این پژوهشگران، «سیاست گذاران آموزشی باید بدانند که عوامل سطح دانش آموز، تحت کنترل عوامل سطح مدرسه نیست و هریک از سطوح به نوبه خود نقش مهمی در عملکرد دانش آموزان دارند. بنابراین، آنها باید با در نظر داشتن نقش مهمی که هریک از سطوح آموزشی، یعنی دانش آموز، کلاس، مدرسه، منطقه و حتی کشور بر عملکرد دانش آموزان دارد، به برنامه ریزی برای بهبود عملکرد دانش آموزان بپردازند».
این یافته های پژوهشی که می توانند در برنامه ریزی های مربوط به حوزه آموزش ریاضی در کشور ما اثرگذار باشند، در فصل نامه «پژوهش های کاربردی روان شناختی» متعلق به دانشگاه تهران انتشار یافته اند.
منبع: nextru.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب