نکسترو
در قالب نتایج یك پژوهش مطرح شد

سایه بدبینی روی آموزش های ازراه دور

سایه بدبینی روی آموزش های ازراه دور

نكسترو: آموزش از راه دور، این روزها رونق بسیار زیادی پیدا كرده و افراد زیادی را جذب كرده است. اما این آموزش ها چقدر می توانند انتظارات دانش آموزان و دانشجویان را برآورده كنند؟ پژوهشگران با بررسی تجربیاتی از دانشگاه پیام نور، به تحلیل بدبینی های ایجادشده در این خصوص پرداخته اند.


به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، آموزش وپرورش بزرگ ترین و دشوارترین مسئله ای است که انسان با آن درگیر بوده است. این اقدام اساسی با زندگی انسان پیوند خورده است و هرچه زندگی پیچیده تر می شود، لزوم و اهمیت آن نیز بیشتر می شود.
امروزه دوره های یادگیری از راه دور و الکترونیکی با اهداف ایجاد فرصت های برابر آموزشی، دسترسی به منابع مختلف آنلاین و یادگیری خودگردان، در کنار آموزش حضوری به میزان قابل توجهی افزایش یافته اند. اما بررسی این آموزش ها، نشان داده است که میزان شرکت، تکمیل و موفقیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان در این نوع از آموزش ها، تابع عوامل مدرسه، عوامل خانوادگی و همین طور خاصیت های شخصیتی ازجمله نگرش ها، ارزش ها، خوش بینی و بدبینی دانش آموزان و دانشجویان است.
بگفته متخصصان، احساسات و شخصیت، بخش مهمی از خاصیت های انسانی هستند و نقش مهمی در پذیرش، شرکت و تکمیل دوره های یادگیری از راه دور و یادگیری الکترونیکی دارند. در این میان بدبینی می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. بدبینی یک پاسخ دفاعی است برای اینکه می تواند از فرد در مقابل احساسات شدید دفاع کند و او را برای شکست های اجتناب ناپذیر آماده کند. در پژوهش های صورت گرفته در حوزه تعلیم و تربیت، بدبینی بعنوان یکی از ابعاد فرسودگی تحصیلی شناخته شده است و بدون شک، درصورتی که در جامعه دانش پذیر تسری یابد، کیفیت هر نوع آموزش ازجمله آموزش های آنلاین را پایین می آورد. بررسی این مساله بالأخص در شرایط فعلی جهان که درگیر ویروس کرونا هستیم، توجهی ویژه را می طلبد.
در این راستا، دو تن از پژوهشگران کشور از دانشگاه پیام نور تهران و دانشگاه خوارزمی مبادرت به انجام مطالعه ای کرده اند که در آن، پدیده بدبینی تحصیلی در دانشجویان یادگیری از راه دور مورد واکاوی قرار گرفته است.
در این تحقیق کیفی، برخی از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر تهران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی که عمدتاً از سیستم های یادگیری از راه دور استفاده می نمایند، مشارکت داشته و بوسیله مصاحبه، اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران را فراهم آورده اند.
نتایج این بررسی ها نشان داده است که بدبینی تحصیلی دانشجویان، یک عامل مهم و تأثیرگذار در شرکت و تکمیل دوره های یادگیری از راه دور است که نیازمند شناسایی و بررسی بیشتر است.
بر این اساس، پژوهشگران ۵۴ نشانگر مختلف را شناسایی نمودند که در چهار بعد بدبینی نسبت به استاد، بدبینی نسبت به دانشگاه، بدبینی اجتماعی و بدبینی شخصیتی تبیین و دسته بندی شدند.
دراین باره، سکینه اشرفی، محقق گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران و همکارش اعلام نموده اند: «در بعد بدبینی نسبت به استاد، مشارکت کنندگان به مواردی چون نداشتن دانش کافی و عدم تسلط بر محتوای کتاب، عدم کوشش برای تقویت و ایجاد اعتمادبه نفس دانشجویان، بی احترامی نسبت به دانشجویان، انجام ارزشیابی غیرعادلانه و غیرمنصفانه از دانشجویان و عدم حضور بموقع استاد در کلاس درس اشاره کرده و آنها را از دلیلهای بدبینی خود برشمرده اند».
آنها می افزایند: «همچنین درباب بدبینی نسبت به دانشگاه، این بعد بیشتر ازنظر علمی خودرا نشان داده است. بر این اساس، بدبینی علمی ناشی از شرایطی است که در آن رشته ها، دانشکده ها و یا دانشگاه دارای ارزش پایینی بوده و انتظارات دانشجویان را برآورده نمی کنند. در این بعد مشارکت کنندگان به مواردی چون عدم برنامه ریزی صحیح در برگزاری کلاس ها، فضای آموزشی نامناسب، عدم رعایت عدالت بین میزان شهریه دانشگاه و میزان آموزش و خدمات ارائه شده توسط دانشگاه و همین طور حجم بسیار زیاد کتاب های منبع درسی اشاره کرده اند».
دراین بین، بدبینی اجتماعی نیز بعنوان امری مهم توسط دانشجویان فوق یاد شده واقع شده است. این نوع بدبینی شامل ناامیدی در مورد جامعه، نهادها و عناصر دیگر و به طورکلی متشکل از برداشت های افراد در مورد دیگران بوده است. در این بعد مشارکت کنندگان، مواردی چون نداشتن آینده شغلی مشخص، بها ندادن برخی از سازمان ها به مدرک پیام نور و از بین رفتن ارزش تحصیلات در میان افراد جامعه را برشمرده اند.
بگفته اشرفی و همکارش، «با توجه به نقش بدبینی تحصیلی بر کاهش عملکرد تحصیلی، انگیزه و پیشرفت دانشجویان و درنهایت ترک تحصیل آنها پیشنهاد می شود که دست اندرکاران امر با ارتقاء سواد و مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، کاهش شکاف دیجیتال، توسعه زیرساخت های موردنیاز، طراحی دوره های الکترونیکی به صورت چالش برانگیز و با عنایت به نیازهای فراگیران، همین طور با فراهم کردن فرصت مشارکت در فعالیتهای یادگیری، دیدگاه فراگیران را نسبت به دوره های آموزش الکترونیکی و از راه دور بهبود بخشیده و نگرش مثبت و خوش بینانه ای را در آنها خلق کنند».
این یافته ها در چارچوب یک مقاله فنی و علمی پژوهشی در دوفصل نامه «راهبردهای شناختی در یادگیری» وابسته به دانشگاه بوعلی سینای همدان به چاپ رسیده اند.




منبع:

1399/07/03
12:26:22
5.0 / 5
1020
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد