نکسترو

پیشنهاد استفاده از نقشه حرارتی برای برگزاری كلاس های درس

پیشنهاد استفاده از نقشه حرارتی برای برگزاری كلاس های درس

تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران و تیم ساخت كیت كرونا یك شركت دانش بنیان، طبق نتایج تحقیقات خود پیشنهاد دادند آموزش و پرورش با استفاده از نقشه حرارتی (Hit Map) كه نقاط زرد،  هشدار و سفید را تعیین می كند، در مورد نحوه برگزاری كلاس های مدارس در نقاط مختلف كشور تصمیم گیری كند.


سروش ستاره مجری طرح پیش بینی آماری پاندمی کووید ۱۹ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: با توجه به این که شاهد بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی هستیم، پیش بینی می شود که آموزش و پرورش برمبنای نقشه حرارتی، نسبت به حوزه های مختلف تصمیم گیری کند؛ بعنوان مثال وزارت آموزش و پرورش می تواند تعیین کند که در مناطق قرمز یا زرد چگونه کلاس های درس را برگزار کند.
وی افزود: برمبنای نقشه های حرارتی می توان تعیین کرد در کدام مناطق کلاس های مجازی، در کدام مناطق نیمه مجازی و نیمه حضوری و در کدام مناطق کلاس های آموزشی مجازی اجرا شود.
ستاره در مورد یکی دیگر از نتایج تحقیقات این تیم توضیح داد: با بهره گیری از تکنیک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و همین طور شبیه سازی ذرات (machine learning) که یکی از تکنیک های مطرح دنیا در زمینه تحلیل و پیش بینی محسوب می شود، پیش بینی کرده ایم که موج سوم شیوع ویروس کرونا در ایران با افزایش تعداد مبتلایان همراه خواهد بود.
این محقق دوره دکترای پیوسته بیوتکنولوژی درباب پیش بینی پیک سوم مبتلایان روزانه کرونا در کشور اظهار داشت: در این مطالعه از دو مدل سازی یادگیری ماشین و شبکه عصبی بهره گرفته شده است. در این طرح برمبنای ترند بیماری و میزان رشد آن در ایام قبل و اینکه مشابهت شیوع ویروس کرونا با شیوع بیماری های مشابه آن مانند سارس در گذشته چگونه بوده، برمبنای شبیه سازی ذرات که روش دقیقی دراین زمینه است، پیش بینی می نماییم که در آینده چه اتفاقات احتمالی در زمینه پاندمی کووید ۱۹ در کشور رخ خواهد داد.
ستاره، پیک را به نقطه ای اطلاق کرد که شیب مبتلایان از حد آستانه ای بیشتر می شود و اظهار داشت: بزرگتر شدن این شیب نشان از پیک دارد و طی آن تعداد مبتلایان از یک حد مشخصی بالاتر می رود.
وی گفت: تهیه گزارش آماری از اپیدمی کرونا از اسفندماه سال قبل توسط این تیم شروع شده و هر هفته یا هر دو هفته یک دفعه این گزارش ها منتشر می شود. هم اکنون ۱۴ شماره از این گزارش تهیه شده است.
ستاره اظهار داشت: تهیه این گزارش ها بر پایه تکنیک های روز دنیا مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و شبیه سازی ذرات است، در این مطالعات علاوه بر آنالیزی از وضع موجود شیوع، برمبنای سناریوها، پیش بینی هایی از وضعیت شیوع این بیماری در بلندمدت و کوتاه مدت نیز ارائه کرده ایم.
وی افزود: برای تهیه داده های استفاده شده در این گزارش از آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران بهره برده ایم و برمبنای ارزیابی های انجام شده دقت گزارش های ارائه شده از پاندمی کرونا در کشور بیش از ۹۰ درصد بوده است.
ستاره تصریح کرد: در گزارش های مربوط به فروردین ماه با بهره گیری از این تکنیک، پیک به وجود آمده در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه را که با توان ۶۶ درصد بود، اعلام کردیم و این امر نیز صورت گرفت.
وی اظهار داشت: برمبنای گفته مسئولان و نیز آمارها، ایران تابحال دو پیک از این بیماری را شاهد بوده است؛ در پیک اول تعداد مبتلایان ۳۱۸۶ در روز بود که در ایام پیش از آن ۱۶۹۹ نفر در روز گزارش شده بود. در پیک دوم تعداد مبتلایان روزانه ۳۵۸۰ بود در صورتیکه در ایام قبل تعداد مبتلایان روزانه ۲۱۰۰ نفر اعلام شده بود و در پیک سوم پیش بینی می شود باتوجه به گلوگاه هایی که از آن عبور کرده همچون عزاداری ها، برگزاری کنکور و سفرهای تابستانه، تعداد احتمالی مبتلایان روزانه از هزار و ۹۰۰ نفر در روز به حدود سه هزار و ۱۰۰ نفر در روز افزایش یابد.
وی اشاره کرد: نتایج این تحقیقات در واقع نوعی پیش بینی است؛ در صورت رعایت اصول بهداشتی و سفارش ها از طرف مردم و عمل به آنها، می توان به میزان قابل توجهی شیوع بیماری را کم کرد.
این تحلیلگر افزود: ارائه این گونه گزارش های علمی هم به دولت در برنامه ریزی کمک می نماید و هم به مردم برای انجام رفتارهای مسوولانه و از این طریق بیماری کنترل می شود.
ستاره اظهار داشت: رفتار مسوولانه مردم در این بیماری به این صورت است که هر راهکار جایگزینی که سبب کاهش شیوع بیماری می شود، انجام دهند. متاسفانه این رفتارها رعایت نمی گردد به شکلی که برمبنای اعلام وزارت بهداشت رفتار مسوولانه مردم از ۸۰ درصد در فروردین ماه به ۳۰ درصد رسیده بود، همین طور رفتن به سفر نیز نمونه رفتار غیرمسوولانه دیگری است که متاسفانه شاهد آن هستیم.
وی تصریح کرد: در تهیه این گزارش ها پیشنهاداتی نیز در زمینه کاهش اپیدمی ارائه می شود. این پیشنهادات برمبنای بیانیه های سازمان بهداشت جهانی با عنوان "پاسخ راهبردی انسان در مقابله با بیماری های پاندمی" است.



منبع:

1399/06/21
11:01:47
5.0 / 5
1703
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد