رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خبر داد
راه اندازی سایتی برای اعلام قطعی خدمات دستگاه ها
به گزارش نکسترو، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: طی یک سال قبل در دولت چهاردهم، زمان گرفتن استعلامات به شدت کاهش پیدا کرده و از حدود ۹۰ روز، هم اکنون به عددی معادل ۲۰ روز رسیده است. البته عدد گفته شده مطلوب ما نیست و باید در مدت زمان کمتر و بصورت آنلاین پاسخ استعلامات را دریافت نماییم تا کار مردم تسهیل شود.
محمد محسن صدر - رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به موفقیت پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی دیگر از ارکان تحقق دولت الکترونیکی، اظهار داشت: مصمم به پیگیری زیست بوم ها هستیم چونکه پنجره واحد مدیریت زمین نمونه موفقی در این مورد محسوب می شود. شهروندان به جهت اینکه اقداماتی مانند تغییر کاربری زمین انجام دهند، به این سامانه مراجعه می کنند و استعلامات بین دستگاه ها، در پنجره واحد زمین پخش و نتیجه کار جمع آوری می شود.
وی با اعلان اینکه ظرف یک سال قبل در دولت چهاردهم، زمان گرفتن استعلامات بشدت کاهش پیدا کرده است و از حدود ۹۰ روز، هم اکنون به عددی معادل ۲۰ روز رسیده است، تاکید کرد: عدد گفته شده مطلوب ما نیست و باید در مدت زمان کمتری بصورت آنلاین پاسخ استعلامات را دریافت نماییم تا کار مردم تسهیل شود.
معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: این مساله جهت بررسی بیشتر در جلساتی با حضور وزیر ارتباطات در سفرهای استانی و جلسات استانداران در وزارت ارتباطات بررسی و گزارشی ارایه می شود، ازاین رو رصدپذیری گفته شده در حال حاضر در قالب پنجره واحد مدیریت زمین روی داده و در یک لایه بالاتر تشکیل اکوسیستم همه اجزای آن قابل مشاهده خواهد بود.
حذف استفاده از کاغذ توسط سامانه زمین
صدر توضیح داد: در زمینه زمین خواری هم تصاویر قبل و بعد با یکدیگر مقایسه می شود و بمحض این که تغییری در زمین ایجاد شود، بصورت خودکار و با ابزارهای هوش مصنوعی، تغییرات به وجود آمده ارسال می شود. نکته جالب اینست که ۹۰ درصد تشخیص ها بواسطه ابزار هوش مصنوعی و تطبیق تصاویر، درست است که این نشان دهنده عدد بسیار بزرگی در زمینه پیشگیری از زمین خواری است.
به قول او، همین طور پنجره واحد مدیریت زمین با کاهش استعلامات، استفاده از کاغذ را حذف کرده است. امیدواریم تخلفات به وجود آمده نیز شناسایی شوند و تعامل با سایر دستگاه ها به پرونده ای تبدیل و بصورت واقعی پیگیری و از این معضل جلوگیری شود.
چه موانعی در راه تحقق دولت الکترونیک وجود دارد؟
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به این سؤال که چه موانعی در راه تحقق کامل دولت الکترونیکی وجود دارد، اظهار داشت: یکی از این موانع مقاومت دستگاه ها برای ارایه خدمات است البته هم اکنون همکاری بین دستگاهی خیلی بهتر و زیادتر شده است اما این مساله باید کامل حل و فصل شود. در دولت هم باید این مساله را درنظر داشته باشیم که درنهایت خدمات به مردم ارایه شوند.
به گفته ی ایشان، در زمینه بحث اسناد و مدارک هم نباید دیگر مدرک فیزیکی از شهروندان دریافت شود بلکه حتماً بصورت الکترونیکی باشد که زمینه و مقدمات این اقدام هم فراهم گشته است. در زیست بوم ها نیز مکانیزم جدیدی درنظر گرفته شده تا کسی اجازه دریافت مدارک را نداشته باشد تا موضوع الکترونیکی کردن خدمات بدون گرفتن مدرک فیزیکی از مردم به مفهوم واقعی اجرایی شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: در نظر داریم طرح گردش اسناد الکترونیکی را تحت عنوان سند الکترونی در زیست بوم ها ایجاد نماییم. به عبارتی شهروندی یک سند الکترونیک مانند کارت ملی، شناسنامه یا مدرک تحصیلی دارد و در موارد لازم آنرا با قابلیت استعلام، الکترونیکی ارائه نماید. در صورت تحقق این طرح، اتفاق فرخنده ای رخ می دهد و مردم شیرینی خدمات الکترونیکی را می چشند.
او اضافه کرد: علاوه بر موارد گفته شده اقدام خوب دیگری نیز انجام شده که راه اندازی سایت "دیده بان" است که بواسطه آن قطعی خدمات دستگاه ها به مردم اعلام می شود. همین طور بوسیله این سایت امکان ارایه گزارش مردمی وجود دارد که برای رتبه بندی دستگاه ها لازم است.
وی با اشاره به اینکه ظرف یک سال قبل در دولت چهاردهم، زمان گرفتن استعلامات به شدت کاهش پیدا کرده است و از حدود ۹۰ روز، هم اینک به عددی معادل ۲۰ روز رسیده است، اشاره کرد: عدد گفته شده مطلوب ما نیست و باید در مدت زمان کمتری به صورت آنلاین پاسخ استعلامات را دریافت نماییم تا کار مردم تسهیل شود. معاون وزیر ارتباطات افزود: این مساله جهت بررسی بیشتر در جلساتی با حضور وزیر ارتباطات در سفرهای استانی و جلسات استانداران در وزارت ارتباطات بررسی و گزارشی ارائه می شود، به این جهت رصدپذیری گفته شده هم اکنون در چارچوب پنجره واحد مدیریت زمین روی داده و در یک لایه بالاتر تشکیل اکوسیستم همه اجزای آن قابل مشاهده خواهد بود. رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به این پرسش که چه موانعی در راه تحقق کامل دولت الکترونیکی وجود دارد، گفت: یکی از این موانع مقاومت دستگاه ها برای ارائه خدمات است البته هم اینک همکاری بین دستگاهی خیلی بهتر و زیادتر شده است اما این مساله باید کامل حل و فصل شود.
منبع: nextru.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب