تکرار یک اتفاق نگران کننده برای اینترنت
نکسترو: قطعی اخیر «خدمات وب آمازون»، بار دیگر نشان داد ستون فقرات اینترنت، تا چه حد می تواند شکننده باشد و جهان تا چه اندازه به سرویسهای آنلاین وابسته شده است.
به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، «خدمات وب آمازون» (AWS) که بخش عمده ای از اینترنت را پشتیبانی می کند، دوشنبه هفته جاری، به مدت چند ساعت از کار افتاد و چندین وب سایت و اپلیکیشن اصلی را از کار انداخت.
از خدمات بانکی گرفته تا شبکه های اجتماعی، سایت های رزرو بلیط هواپیما و خرید آنلاین، هزاران سرویس مختل شدند و میلیونها نفر در سراسر دنیا که خیلی از آنها درحال رفتن به محل کار در کرانه شرقی آمریکا بودند، قادر به سفارش قهوه با گوشی یا دسترسی به اپلیکیشن های مهم نبودند.
اگرچه «خدمات وب آمازون» و رقبایش عموما قوی هستند، اما اینترنت یک شبکه پیچیده از خدمات همپوشانی است که فقط به اندازه ضعیف ترین کد آنها، قابل اعتماد هستند. علت اصلی قطعی روز دوشنبه هنوز ناشناخته است، اما سرویسی که اسامی وب دوستانه را به آدرس های آی پی مبدل می کند، قادر به برقراری ارتباط با پایگاه های داده عظیم هزاران شرکت که توسط آمازون میزبانی می شوند، نبود.
قطعی های گذشته در این مقیاس به علت قشر بزرگی از خطاها، همچون بروزرسانی های معیوب، تزریق تصادفی کد بد یا تغییر در نرم افزار شخص ثالث که با یک سرویس به خوبی کار نمی کند، رخداده است. به ندرت، قطع کابل اینترنت، اقدامات مخرب سایبری یا حملات انکار سرویس مستقیم می تواند سرورهایی را که میزبان اپلیکیشن های کلیدی هستند، از کار بیندازد یا گرفتار بار اضافی کند.
اما فراوانی نسبی این رویدادها نشان دهنده فقدان افزونگی های لازم و خدمات رقابتی است. تعدادی از کارشناسان اینترنت می گویند که اغلب اوقات، شرکتها تمام تخم مرغ های خودرا در یک سبد خدمات ابری قرار می دهند.
راب جاردین، مدیر ارشد دیجیتال در شرکت امنیت سایبری «نیم وی پی ان» (NymVPN)، در این زمینه اظهار داشت: اینترنت در ابتدا برای غیرمتمرکز و مقاوم بودن طراحی شده بود، اما امروزه بخش زیادی از اکوسیستم آنلاین ما در تعداد کمی از مناطق ابری متمرکز شده است. وقتی یکی از این مناطق گرفتار نقص می شود، تأثیر آن فوری و گسترده است. این مشکلات می توانند زمانی اتفاق بیفتند که سیستم ها بیش از اندازه بارگذاری شوند یا بخش کلیدی شبکه از کار بیفتد؛ و از آنجائیکه خیلی از وب سایت ها و برنامه ها به AWS متکی هستند، تأثیر این مشکلات به سرعت توسعه می یابد.
«خدمات وب آمازون» اغلب اختلالات بزرگی مانند این را تجربه نمی کند و آخرین مورد در سال ۲۰۲۱ رخ داد.
در سال ۲۰۲۴، بزرگترین قطعی فناوری اطلاعات، بخش های بزرگی از اینترنت را از کار انداخت. در این اتفاق، یک نقص نرم افزاری شرکت «کلود استرایک»، سبب از کار افتادن کامپیوتر ها، لغو پروازها و اختلال در فعالیت بیمارستان های سراسر دنیا شد و پنج میلیارد دلار ضرر مستقیم تجاری به بار آورد. یک اشکال در سیستم تست ابری «کلود استرایک»، یک بروزرسانی مشکل ساز را به کامپیوتر های سراسر دنیا تحمیل کرد.
بر اساس گزارش شبکه سی ان ان، همین طور سال گذشته، شبکه غول مخابراتی «ای تی اند تی» (AT&T) آمریکا چندین بار از کار افتاد که شامل یک اختلال ۱۱ ساعته بود و مانع فعالیت کارکنان فناوری شد.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب