نکسترو

معمای افزایش تعرفه های ارتباطی و کاربران ناراضی

معمای افزایش تعرفه های ارتباطی و کاربران ناراضی

به گزارش نکسترو، مدیر گروه علمی طیف اظهار داشت: راه حل اصلی مشکل تعرفه های ارتباطی در یافتن یک مدل تعرفه گذاری تعادلی است که هم رضایت کاربران را جلب نماید و هم امکان توسعه و نگهداری شبکه را برای اپراتورها فراهم سازد.



محمد کشوری، کارشناسی حوزه فناوری اطلاعات و مدیر گروه علمی طیف در گفتگو با گزارشگر مهر در مورد تعرفه های خدمات ارتباطی و وضعیت آن در کشور اظهار داشت: برخلاف خیلی از کالاها و خدمات که طی سالهای اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند، تعرفه خدمات ارتباطی معمولا رشد چندانی نداشته و با شرایط اقتصادی کشور متناسب نبوده است. البته باید انصاف را هم درنظر گرفت. خدمات ارتباطی همچون اینترنت و مکالمه، معمولا با رشد مصرف همراه هستند و این افزایش مصرف تا حدی می تواند افزایش هزینه های اپراتورها را جبران کند. چونکه با بالا رفتن میزان استفاده، سود اپراتورها نیز افزایش خواهد یافت. اما این وضعیت تنها تا یک سطح مشخصی پایدار است؛ زمانیکه ظرفیت شبکه به اشباع می رسد، اپراتورها ناچار به سرمایه گذاری مجدد برای توسعه زیرساخت ها هستند که در شرایط تورمی و افزایش هزینه های ریالی، به یک چالش جدی تبدیل می شود.
وی اضافه کرد: اینجاست که موضوع ضرورت افزایش تعرفه ها مطرح می شود. اما از طرفی، کاربران نیز به علت نارضایتی از کیفیت خدمات، نسبت به هرگونه افزایش تعرفه حساسیت دارند و این مسئله، تصمیم گیری در این مورد را به معادله ای چندوجهی و پیچیده مبدل کرده است.
کشوری افزود: در دولت قبلی نیز وضعیت مشابهی حاکم بود و در نهایت در دی ماه ۱۴۰۲ تعرفه ها حدود ۳۳ درصد افزایش یافت؛ افزایشی که نارضایتی هایی را به دنبال داشت. راهکار اصلی در یافتن یک مدل تعرفه گذاری تعادلی است که هم رضایت کاربران را جلب نماید و هم امکان توسعه و نگهداری شبکه را برای اپراتورها فراهم سازد.
وی اشاره کرد: پیشرفت کیفیت خدمات نیز موضوعی چندبعدی است که قسمتی از عوامل ارتقا کیفیت در اختیار اپراتورها ست، مانند کاهش تأخیر یا افزایش ظرفیت فنی اما قسمتی دیگر از این تجربه، به درک و احساس کاربر از کیفیت ارتباطات بازمی گردد مخصوصاً در ساعاتی که شبکه شلوغ است یا کاربران از سرویسهای فیلتر شده استفاده می نمایند.
کشوری با اشاره به مشکلات کاربران در دسترسی به سرویسهای فیلتر شده اظهار داشت: بخش زیادی از نارضایتی ها ناشی از استفاده از فیلترشکن ها و VPNهاست که بصورت طبیعی موجب کاهش کیفیت ارتباط و قطع و وصل شدن های مکرر می شود. این نارضایتی اما معمولا متوجه اپراتورها می شود، در حالیکه ریشه آن در جای دیگری است.
وی افزود: اپراتورها معمولا گزارش هایی از اقدامات خود مانند راه اندازی سایت های جدید 5G ارائه می دهند که قابل راستی آزمایی نیز هست. اما این اقدامات الزاماً برای پوشش نیازهای واقعی کاربران کافی نیست. حتی اگر تعداد سایت ها چند برابر شود، تجربه کاربری امکان دارد به علت عوامل بیرونی بازهم ضعیف باقی بماند.
مدیر گروه علمی طیف در انتها اظهار داشت: سرانجام، تجربه کاربر از کیفیت خدمات موضوعی کلان است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. ازاین رو تنها با توسعه زیرساخت نمی توان انتظار رضایت کامل کاربران را داشت. باید راهکارهایی هم برای مسایل بیرونی مانند فیلترینگ و اختلالات ناشی از آن اندیشیده شود.


منبع:

1404/05/30
21:23:04
5.0 / 5
24
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
لینک دوستان نكسترو

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد