نکسترو
رئیس جهاد دانشگاهی:

باید پژوهش را ماموریت محور و در جهت حل مشكلات كشور انجام دهیم

باید پژوهش را ماموریت محور و در جهت حل مشكلات كشور انجام دهیم

به گزارش نكسترو رئیس جهاد دانشگاهی اشاره كرد: باید پژوهش در كشور را ماموریت محور و در جهت حل مشكلات امروز و فردای كشور انجام دهیم و مقاله خروجی جانبی پژوهش باشد و نه هدف اصلی.


به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، همزمان با چهلمین سالگرد این نهاد انقلابی، در گفتگویی با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن مروری بر اساسنامه جهاددانشگاهی مصوب ستاد انقلاب فرهنگی در سال 1359 و اصلاحات آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال های بعدگفت: در مقدمه این اساسنامه آمده است که « به دنبال فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی – قدس سره- در تاریخ 23 خرداد 59 در خصوص تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، ستاد مذکور در جلسه مورخ 16 مرداد 1359 بمنظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را بعنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تأسیس کرد.»
وی افزود: در بخش اهداف و وظایف انجام تحقیقات کاربردی با تولید فناوری و تجاری سازی فناوری تا مرحله تولید نیمه صنعتی و صنعتی، انجام کارهای فرهنگی برای نسل جوان بمنظور مقابله با غرب زدگی و انحرافات باهدف خودباوری در نسل جوان و نیل به خوداتکایی ذکرشده است. بدیهی است انجام این ماموریت های مهم تنها با الگوسازی توان انجام کارهای شاخص علمی و فناورانه و یا به عبارت دیگر حرکت در مرز علم و فناوری و کاربردی کردن موفق آنها در تامین نیازهای جامعه و صنعت کشور امکان پذیر بود.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: علاوه بر مسئولیت انجام کارهای فوق برنامه فرهنگی دانشگاه ها برمبنای موازین دینی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران، باید با ساختار سازی های خوب فرهنگی توسط جوانان و برای جوانان این توان الگوسازی را در حوزه فرهنگی هم اثبات می شد، بااینکه برای انجام این دو ماموریت مهم منابع مالی ویژه ای در نظر گرفته نشد و در ساختار اجرائی کشور هم تمهیدی برای واگذاری ماموریت های مرتبط در اجرای کارهای شاخص علمی و فناورانه و ساختارسازی فرهنگی پیش بینی نگردید، ولی خودباوری و روحیه جهادی مؤسسین و اعضا که حاصل تقاطع سه عنصر ایمان، علم و عمل و تلاش سخت شبانه روزی و ناامید نشدن در خوردن به درب های بسته در کنار توکل بر خداوند بود، موجب شد که این نهاد در ضمن چهل سال فعالیت خود موفق ترین الگوسازی ها را در جهت تحقق اهداف اساسنامه ای خود انجام دهد.
بگفته وی، از شروع فعالیت علمی در حوزه سلول های بنیادی بعنوان بحث علمی روز دنیا و حرکت از سمت دارودرمانی به سلول درمانی، حرکت در مرز علم، تبدیل آن به فناوری و آوردن آن به بالین و سلول درمانی و شروع پروژه بسیار مهم درمان بیماری پارکینسون یک الگوسازی موفق در بیان توان کشور در توسعه علمی و فناوری و کاربردی نمودن آن است و امروز بافرهنگ سازی و خودباوری انجام شده درزمینه سلول های بنیادی به لحاظ تولیدات علمی و فناورانه جزء کشورهای مطرح دنیا شده ایم.
دکتر طیبی اشاره کرد: به همین شکل در حوزه درمان ناباروری، سرطان سینه و درمان زخم های بدخیم دیابتی، در حوزه فنی و مهندسی هم الگوسازی های موفقی چه در حوزه دفاعی و دوران جنگ و پس ازآن و خصوصاً در تامین نیازهای فناورانه صنعت کشور انجام داده ایم. از طراحی و ساخت فرستنده های AM و FM برای صداوسیما تا دکل های حفاری نفت، مته های حفاری، بازوهای بارگیری تا مواد شیمیایی و تجهیزات برقی و الکترونیکی که همه در رقابت با بهترین های اروپایی و ژاپنی وارد صنعت ایران شده اند.
وی افزود: در حوزه فرهنگی هم همین طور بوده است. راه اندازی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی باهدف مستند کردن دانش پژوهشگران و اساتید ارجمند دانشگاهی و غیردانشگاهی باهدف سرعت بخشیدن به انتشار دانش کد کشور، برگزاری دو جشنواره مسابقات کتاب سال دانشجویی و پایان نامه های دانشجویی در تشویق دانشجویان به انجام کارهای شاخص علمی و فناورانه در پایان نامه هایشان برمبنای نیاز کشور و مستندسازی آنها در چارچوب کتاب، راه اندازی خبرگزاری دانشجویان ایران، به دست دانشجویان بعنوان نخستین خبرگزاری غیردولتی جمهوری اسلامی ایران و به دنبال آن راه اندازی خبرگزاری تخصصی قرآنی دانشجویان به نام ایکنا و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در ابتدای دهه 80 و تبدیل شدن آنها به مؤسسات حرفه ای و مورد اعتماد مردم، ازجمله این الگوسازی های موفق بوده است.
وی اشاره کرد: حجم کارهای شاخص انجام شده به شکلی است که می توان ادعا کرد که جهاددانشگاهی وظیفه خودش را در تحقق بخشیدن به آن بخش از اهداف انقلاب فرهنگی که در اساسنامه برای این نهاد در نظر گرفته شده است با تحمیل حداقل هزینه بر منابع مالی کشور به انجام رسانده است. امروز اعتمادبه نفس و خودباوری حاصل از کارهای شاخص جهاددانشگاهی در بین جوانان دانشگاهی ما منجر به انجام کارهای علمی و فناورانه در حوزه های مختلف و تشکیل هزاران شرکت دانش بنیان و یا انجام کارهای شاخص فناورانه در سازمان های دولتی و غیردولتی و خصوصی شده است که جوان های دانشگاهی در آنها مشغول به کار و تولید دانش بنیان شده اند.

رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به این پرسش که چرا باوجود الگوسازی های خوب انجام شده توسط جهاددانشگاهی و دیگران مورد توان کشور دررسیدن به پیشرفت و سفارش های اکید مقام معظم رهبری بر اهمیت توسعه علمی و فناورانه و تحقق اقتصاد دانش بنیان متکی بر تولید ملی و هم چنین تهیه نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول موردنظر در پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان و حل مشکلات اشتغال کشور صورت نگرفته است؟گفت: به نظر شخص من، توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور ما فاقد فرماندهی قدرتمند برای سیاست گذاری و نظارت قوی بر برنامه ریزی های اجرایی، اجرا و حمایت های قانونی و مالی از برنامه ریزی خود است. پیشرفت و توسعه پایدار در یک برنامه ریزی جامع طولانی مدت محقق می شود. حتما لازم است در گردش های طبیعی سیاسی دولت و مجلس جهت برنامه ریزی اصلی تغییر نکند و پس خیلی از کشورها سیاست گذاری عالی برنامه پیشرفت را در شورایی از نخبگان به صورت حداکثری و البته با حضور شخص اول اجرائی کشور، وزرای مرتبط و نمایندگان کمیسیون های مرتبط مجلس و قوه قضائیه انجام می شود. دولت برنامه ریز اجرای سیاست گذاری این شورا است.
وی افزود: کلیه وزارتخانه ها و نهادهای مسئول چه در حوزه برنامه ریزی اجرائی که بدنه دولت می باشد و چه مجریان که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه علمی و فناورانه هستند و چه بنگاه های اقتصادی که محصول تولید در کشور می باشند و چه مجلس که وظیفه قانون گذاری را دارد و چه بانک ها و مؤسسات مالی که وظیفه حمایت مالی هوشمندانه از برنامه توسعه کشور را دارندکه کاملاً باید هماهنگ باسیاست های مرکز فرماندهی عمل کنند.
دکتر طیبی اشاره کرد: نمی توان قبول کرد در کشور ما که هنوز احزاب سیاسی قوی شکل نگرفته اند و دامنه اختلافات سیاسی بسیار زیاد است حوزه اجرایی کشور هم سیاست گذار باشد، هم برنامه ریز و هم مجری و هم ناظر. حتما این روش دارای اشکال و به ناکارآمدی منجر می شود. شخصاً فکر می کنم که با واگذاری تهیه سه سند بسیار مهم «تحول بنیادین آموزش وپرورش»، سند « نقشه جامع علمی و فناورانه کشور» و سند «مهندسی فرهنگی کشور» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی این نقش می تواند به این شورا با اصلاحاتی در تخصص اعضاء واگذار شود. حضور رئیس جمهور بعنوان شخص اول اجرائی کشور، در کنار روسای قوای مقننه و قضاییه فرصت این سیاست گذاری برای برنامه پیشرفت کشور را می دهد. حوزه اجرایی کشور و یا دولت باید نقش سیاست گذاری این شورا را بپذیرد و اگر ایراداتی به عملکرد آن دارد روش اصلاح را بیان کند.
وی افزود: برنامه ریزی پیشرفت کشور به صورت قطع نیاز به یک شورای فرماندهی فرا قوه ای نیاز دارد که تصمیماتش برای همه قوا لازم الاجرا باشد چه این شورا، شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و یا شورای عالی دیگر. این شورا یا مرکز فرماندهی باید سیاست داخلی و خارجی را به شکلی هماهنگ سیاست گذاری عالی کند که این دو بردار در جهت هم گرائی و تقویت یکدیگر عمل نمایند.
دکتر طیبی اشاره کرد: یقیناً در یک سیاست گذاری درست برنامه توسعه کشور، جهاددانشگاهی بعنوان یک نهاد توسعه ای نه نگران این مساله است که برای اثبات توان انجام کارهای بزرگ علمی و فناورانه سه تا دوازده سال باید وقت صرف کند و نه نگران این مساله می شود که وقتی بودجه قابل توجهی از مملکت در اختیارش برای تولید فناوری های موردنیاز کشور گذاشته می شود و به صورت قطع هم این فناوری ها را تولید می کند. مجدداً باید نگران کاربرد آنها در انجام واردات غیرضروری به کشور باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباب نقش جهاددانشگاهی را در برنامه ریزی آینده پیشرفت کشور اظهار داشت: مصوبه تهیه شده توسط ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برای جهاددانشگاهی، ماموریت های بسیار خوبی را در نظر گرفته است. ماموریت اول در حوزه انتقال فناوری است ما معتقدیم بازار کشور حسب لزوم در مقابل انتقال فناوری، آن هم بخش کوچکی از آن، به شرکت های معتبر خارجی باید واگذار شود و مسئول انتقال فناوری هم باید یک سازمان علمی و فناورانه باشد. برمبنای بند یک مصوبه، جهاددانشگاهی می تواند چند ماموریت خاص در سطح ملی دراین زمینه به عهده بگیرد. دربند دوم مصوبه به جهاددانشگاهی بعنوان یک RTO (سازمان پژوهش و فناوری) و یا ایجادکننده یک RTO با ماموریت های مشخص علمی و فناورانه نگاه شده است که چند ماموریت خاص جهت حل مشکلات کشور باید به این RTO واگذارشده و RTO در اجرای آن از همه امکانات کشور استفاده نماید. معنای این حرف این است که ما باید پژوهش در کشور را ماموریت محور جهت حل مشکلات امروز و فردای کشور انجام دهیم و مقاله خروجی جانبی پژوهش باشد و نه هدف اصلی.
وی افزود: در ماموریت سوم، جهاددانشگاهی مأمور می شود که سازمان همکاری بین المللی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به توسعه کشورهای هدف جمهوری اسلامی چه به لحاظ فرهنگی و چه لحاظ اعلمی و فناورانه ایجاد کند. مجموعه های شبیه جایکا در ژاپن و یا کوئیکا در کره جنوبی.
وی اشاره کرد: ساماندهی نظام هدایت شغلی دانش آموختگان در حوزه های منتخب، ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری، مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی و مشارکت در ترویج و تعمیق کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره و چهار ماموریت دیگری هستند که برای جهاددانشگاهی در این مصوبه در نظر گرفته شده بود. اما باوجود ابلاغ این مصوبه توسط دبیر وقت شورای عالی و تلاش ما برای گنجاندن دو ماموریت در حوزه انتقال فناوری در برنامه ششم توسعه در ماده 36 و 54 و هم چنین تمهیدات لازم برای اجرایی شدن کل سند توسط سازمان برنامه وبودجه دربند "ح" ماده 64، اما عملاً این مواد نیز اجرایی نشدند.
رئیس جهاد دانشگاهی در آخر اشاره کرد: خوشبختانه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مشتاق عارضه یابی عدم اجرائی شدن این مصوبه هستند که ان شاء الله با تهیه آن در شورای راهبردی نقشه جامع ارائه می گردد.




منبع:

1399/05/28
10:08:03
5.0 / 5
1098
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد