نکسترو
معاون پژوهشی وزیر علوم خبر داد

ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه

ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه

به گزارش نکسترو، معاون پژوهشی وزیر علوم از ایجاد ۵۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه ها خبر دار و اظهار داشت:  وظیفه آنها عرضه خدمات کاریابی، بیمه و غیره است.


به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، دکتر پیمان صالحی در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه نهادهای مختلف سیاست گذار در حوزه آموزش های مهارتی در کشور فعال می باشند و این نهادها باید با هم به هماهنگی و تعامل بهتری برسند، اظهار داشت: این مورد در مورد دانشجویان مطرح است که انگیزه های فرد از ورود به آموزش عالی چیست؛ شغل، مدرک و موارد دیگر. وظیفه ما در وزارت علوم هم افزایی، جهت دهی و هدایت شغلی افراد به سمت کسب شغلی است که در جهت توانایی، علاقه مندی آنها و اولویت های کشور باشد تا در آینده بهتر فعالیت کنند.
او همینطور ضمن اشاره به فعالیت و ارتباط صحیح میان دو نظام دانشگاهی و نظام مهارتی، اضافه کرد: ارتباط بین این دو نظام زمانی محقق می شود که تمام بازیگران این حوزه را بشناسیم و با استفاده از اهرم های قانونی، آنها را با هم هماهنگ نماییم. همه ما باید بدانیم قانون چه وظیفه ای برای ما تعیین کرده است و اگر ندانیم، کشور را عقب می اندازیم.
دبیر کل شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: این که مبحث مهارت آموزی و مهارت افزایی یک روز در وزارت علوم، روز دیگر در وزارت کار و سازمان های دیگر باشد، باعث پیش نرفتن کار می شود، ازاین رو ما باید از انشقاق جلوگیری نماییم.

صالحی با اشاره به اینکه وزارت علوم و سازمان فنی وحرفه ای، مسئول آموزش عالی مهارتی هستند، اظهار داشت: سازمان فنی وحرفه ای برای آموزش، دوره های کامل مشخص دارد. اما باید از ظرفیت نهادهای بالادستی مانند شورایعالی اشتغال استفاده نماییم.
به گفته وی، باید قانون، ظرفیت ها و بروندادها را مشخص و نهادها را همگرا نماییم. برای این هدف کنگره ملی آموزش مهارت محور و هدفمند را ۵ تیر با حضور همه نهادهای مسئول و سیاست گذار با هدف نتیجه گیری کلی برگزار می نماییم. در واقع از سال ۱۳۹۹ شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان وزارت علوم را تشکیل دادیم که رئیس آن، وزیر علوم است و ظرفیت خوبی برای توسعه مهارت های آموزش عالی وجود دارد.

صالحی تصریح کرد: اقدام دیگر، تقسیم اولویت های مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای بین بازیگران است. معاونت آموزشی وزارت علوم، مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاونت پژوهشی تقسیم کار کردند تا از موازی کاری جلوگیری شود. ضمن این که در حوزه مهارت افزایی در ۵۰ دانشگاه کشور مراکز هدایت شغلی تخصصی داریم که وظیفه آنها خدمات کاریابی، بیمه و غیره است.
وی ادامه داد: همینطور در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار دوره مهارت افزایی برگزار کردیم که ۳۲۸ هزار دانشجو در این دوره ها شرکت نمودند. همینطور یکی از موارد مهم در این حوزه مستندسازی است و مدیران باید هر ساله تجربیات خویش را ثبت و منتقل کنند.
این مقام مسؤول در مورد وضعیت اشتغال دانش آموختگان هم تصریح کرد: این گزارش ها در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی و معاونت امور دانشجویان با روش شناسی خاصی انجام و دوره ای منتشر می شود. در کشور کارهای زیادی انجام شده، نظام جامع مهارت بر مبنای تحقیقات ما و بر مبنای نظام اِطلاعات بازار کار و نظام صلاحیت حرفه ای قابل اجراست. اما برای تحقق آن باید تقسیم کار ملی نماییم.




منبع:

1402/03/09
10:23:30
5.0 / 5
304
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
لینک دوستان نكسترو
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد