نکسترو
نتایج یك پژوهش حاكیست

مشارکت بیشتر زنان در صنعت، بهره وری را بالا می برد

مشارکت بیشتر زنان در صنعت، بهره وری را بالا می برد

به گزارش نکسترو، محققان در یک پژوهش جدید، به بررسی تاثیر ترکیب جنسیتی نیروی کار بر بهره وری صنایع کارخانه ای ایران پرداخته و نتایج جالب توجهی در مورد حضور بیشتر زنان در این بخش گرفته اند.


به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، یکی از مهم ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتبار زنان در آن کشور است. امروزه، زنان بیشتر از هر زمان دیگری تحصیل کرده و در بازار کار مشارکت دارند و آگاهی بیشتری در مورد اهمیت برابری جنسیتی و استفاده از توانایی های بالقوه زنان جهت ارتقای راندمان و رشد اقتصادی وجود دارد. اصلاح نابرابری های جنسیتی، دارای مزایای اقتصادی قابل توجهی است و ابزاری حیاتی برای دستیابی به رشد اقتصادی گسترده و عدالت اجتماعی به حساب می آید.
طبق اطلاعات عرضه شده توسط پژوهشگران، مؤسسه اروپایی برابری جنسیتی یا EIGE برآورد کرده است که گسترش برابری جنسیتی در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۵۰، حدود ۱۰.۵ میلیون شغل اضافی به وجود می آورد و منجر به افزایش سرانه ی تولید ناخالص داخلی به میزان ۶.۱ تا ۹.۶ درصد شده و درمجموع حدود ۳ میلیون یورو به اقتصاد اتحادیه اروپا اضافه می کند. این مؤسسه پیشبینی می کند که حدود ۷۰ درصد از این مشاغل را زنان به خود اختصاص خواهند داد و این امر خصوصاً برای کاهش فقر، که در میان زنان به جهت نرخ پایین اشتغال و چشم انداز کمتر حقوق و دستمزد شیوع بیشتری دارد، حائز اهمیت می باشد.
در همین رابطه، یک پژوهش علمی توسط پژوهشگران دانشگاه پیام نور تهران انجام شده است که در آن تاثیر ترکیب جنسیتی نیروی کار بر راندمان صنایع کارخانه ای ایران به صورت علمی ارزیابی شده است.
آنها برای این منظور، ضمن استفاده از داده های کدهای چهاررقمی طرح جامع آمارگیری، از کارگاه های بالاتر از ۱۰ نفر شاغل بهره برده اند.
نتایج این تحقیق نشان میدهد بااینکه افزایش برابری جنسیتی در بین کارکنان بخش های اداری-مالی، راندمان را بیشتر می کند، اما رابطه راندمان و سهم اشتغال کارکنان زن ماهر و غیر ماهر در سطوح پایین توزیع اشتغال، منفی و در سطوح بالای این توزیع مثبت است.
بگفته احمد لطفی، محقق گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور تهران و همکارانش، «افزایش مشارکت زنان در صنایع سبک راندمان را بهبود می بخشد. علاوه بر این، برمبنای یافته های ما، در شرکتهای کوچک، برابری جنسیتی در بین کارکنان ماهر و در شرکتهای بزرگ، برابری جنسیتی در بین کارگران غیرماهر سبب افزایش راندمان می شود».
آنها می افزایند: «زنان و مردان ازنظر فیزیکی و بیولوژیکی تفاوت داشته و به صورت معمول کارهای سبک به زنان و مشاغلی که ازنظر جسمی پرمشقت هستند به مردان محول می شوند. باتوجه به نتایج ما در مورد تاثیر مثبت زنان بر راندمان در صنایع سبک، اشتغال زنان متناسب با خاصیت های خاص شرکت و اجرای برنامه های آموزشی و مهارت افزایی در مشاغل در ارتباط با مهارت آنان، می تواند مزایای قابل توجهی را برای شرکتها به همراه داشته باشد».
بر این اساس، باتوجه به سهم نسبتاً کم ۲۲ درصدی میانگین زنان در واحدهای اداری-مالی بخش صنعت، سیاست افزایش نسبت تعداد مدیران و کارکنان دارای سمت در قسمت اداری-مالی شرکت می تواند تبعیض آماری اشتغال را معکوس کرده و اختصاص بهتر استعدادهای زنان به شغل در ارتباط با مهارت آنان را سبب شود. علاوه بر این، انجام استراتژی فوق می تواند دستمزد زنان را متناسب با راندمان واقعی آنها افزایش دهد.
این یافته های پژوهشی در فصل نامه «پژوهش ها و سیاست های اقتصادی» متعلق به وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران انتشار یافته اند.


 


منبع:

1401/09/18
13:31:30
5.0 / 5
461
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد