نکسترو

فقیر شدن سالانه 100 میلیون نفر در جهان، به سبب جبران هزینه های درمان

فقیر شدن سالانه 100 میلیون نفر در جهان، به سبب جبران هزینه های درمان

به گزارش نکسترو، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در نشست عدالت در نظام سلامت(دلالت هایی برای برنامه هفتم توسعه) با بیان این که تقلیل دادن سلامت به ساخت ساختمان، ظهور عدالت نیست؛ اظهار داشت: برمبنای مطالعات انجام شده هرساله 100 میلیون انسان در جهان بمنظور جبران هزینه های درمان فقیر می شوند.



به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، نشست علمی-تخصصی عدالت در سیستم سلامت (دلالت هایی برای برنامه هفتم توسعه) توسط مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه و با مدیریت علمی دکتر سیّد موسی طباطبائی لطفی؛ مدیرکل دفتر ارزیابی، فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همین طور با سخنرانی دکتر علی منتظری؛ رییس و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، دکتر علیرضا اولیائی منش؛ رییس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بصورت مجازی انجام شد.

دکتر علی منتظری به عنوان سخنران ابتدایی این جلسه اظهار داشت: یک ضعف تئوریک درباب عدالت در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد. پس بر این باورم این ضعف تئوریک در عدالت بهداشت در تمامی ارکان تصمیم گیرنده نمایان است.

رییس و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به سخن شهید مطهری درباب عدالت با اشاره به کتاب عدل الهی اشاره کرد: برمبنای آموزه های این کتاب، اگر چیزی عادلانه باشد اسلامی نیز هست. عدالت به خودی خود اصالت دارد و اگر چیزی ناعادلانه باشد غیر اسلامی است.

وی ضمن اشاره به سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری درباب بهداشت و درمان اضافه کرد: در بند ۱۰ این سیاست ها بصورت مستقیم به هدف تامین عدالت و ارتقای سلامت اشاره مستقیم شده است. بااین وجود باید تلاش نماییم و ازلحاظ تئوریک این مفهوم را بیش ازپیش به اشتراک افکار نخبگان بگذاریم.

این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به نابرابری در زمینه سلامت افزود: هر نوع، گوناگونی در سلامت افراد را می توان به نابرابری در سلامت یاد کرد. البته شاید این نابرابری ها از انتخاب افراد سرچشمه بگیرد، شاید عامل ژنتیک داشته باشد و یا شاید عامل زمان تأثیرگذار باشد.

دکتر منتظری طبق اشاره به تعریف سازمان بهداشت جهانی درباب عدالت بهداشت، اظهار داشت: هرگونه تفاوت غیرمنصفانه، اجتناب پذیر، قابل رفع و درمان که وجودش به بی عدالتی بهداشتی منجر شود بی عدالتی بشمار می رود. پس در مجموع، عدالت در سلامت به مفهوم این است که هرکسی بتواند تا آنجا که می تواند از سلامت بهره مند باشد.

وی ضمن اشاره به موضوع عدالت در حوزه بهداشت، خواهان توجه به عدالت بهداشتی شد و اضافه کرد: جوهر عدالت در سلامت شامل توجه به عدالت اجتماعی، برداشتن موانع برای افراد رانده شده جامعه و مشروعیت بخشیدن به این که سلامت تک بعدی نیست و باید به همه جوانب آن دقت کرد، همین طور تقلیل دادن سلامت به ساختن بیمارستان، ظهور عدالت نیست. جوهر عدالت در سلامت پرداختن به این مهمست که سلامت امری چندبعدی است.

این پژوهشگر ضمن اشاره به بی عدالتی در کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد: مرگ ومیر مادران و کودکان در کشورهای توسعه نیافته بیش از کشورهای توسعه یافته مشاهده می شود و در همین کشورها نیز ۲۰ درصد قشر پایین جامعه بیشترین لطمه را از این ناحیه گرفتار می شوند. بین کشورها و داخل کشورها نیز این وضعیت بی عدالتی وجود دارد. به عنوان مثال در لندن از شرق به غرب که سوار مترو می شوید برمبنای مطالعات، هر ایستگاه یک سال امید به زندگی کاهش می یابد.

این محقق درباب راه های رسیدن به عدالت سلامت، مدل پوشش سلامت برای همه را تجویز کرد و اظهار داشت: این در حالیست که نصف مردم دنیا خدمات سلامت کاملی دریافت نمی کنند. برمبنای مطالعات انجام شده هر ساله ۱۰۰ میلیون انسان در جهان بمنظور جبران هزینه های درمان فقیر می شوند.

با یک دلار هزینه در پیشگیری، ۱۵۰۰ دلار در درمان جلوگیری می شود

وی در آخر اشاره کرد: تغذیه، مسکن، محیط، حمل و نقل و مسائل اقتصادی همه با سلامت ارتباط دارند و عدالت بهداشتی توجه داشتن به همه این موارد است نه فقط ساخت بیمارستان. پس ما باید سیاست ها را به شکلی تنظیم نماییم که افرادی که به حاشیه رانده شده اند باید از سلامت حداقلی بهره مند شوند و سیاست های برنامه کشور باید در امتداد ایجاد این نظم هماهنگ حرکت نماید.

دکتر علیرضا اولیائی منش؛ رییس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان سخنران دوم ضمن اشاره به موضوع عدالت در سلامت و اشاره به این که این مساله به عنوان یک بحث گمشده در جهان فعلی است اشاره کرد: کشور ما باتوجه به آموزه های اسلامی درباب عدالت محوری می بایست تلاش مضاعفی داشته باشد.

وی ضمن اشاره به رفع تبعیض و عدالت محوری در جامعه اسلامی ایران با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: حوزه عدالت در سلامت باید نابرابری های موجود را مرتفع کند چونکه بخش بزرگی از این نابرابری ها ب سیستم سلامت تحمیل می شود.

دکتر اولیائی منش ضمن اشاره به مسائل سیستم سلامت کشور، درمان محوری حاکم در سیستم سلامت کشور را یک انحراف در تزریق منابع دانست و اظهار داشت: اگر یک دلار در پیشگیری هزینه نماییم، از ۱۵۰۰ دلار هزینه در بخش درمان جلوگیری می شود.

وی ضمن اشاره به مطالعه انجام شده در بررسی سیستم سلامت کشور افزود: در بحث تامین مالی سیستم سلامت مشکلات مختلفی داریم که می بایست تدبیر ویژه ای در این خصوص شود. از سال ۹۷ دولت سهم خودرا در بخش سلامت کم کرده است البته سهم مردم در این بخش زیر ۵۰ درصد است. ما با پدیده هزینه های فقر زا در عرصه بهداشت و درمان مواجه هستیم. دراین بین خانواده های روستایی بیشتر در برخورد با هزینه های کمرشکن حوزه بهداشت و درمان دست وپنجه نرم می کنند که البته نقش تحریم های ناجوانمردانه غرب در افزایش این هزینه نمایان و مشخص است.

این پژوهشگر با اشاره به مطالعه انجام شده در این ارتباط اظهار داشت: شاخص تعداد تخت های بیمارستانی همیشه پس از انقلاب رو به افزایش بوده است، یزد و سیستان و بلوچستان دراین زمینه پیشرو هستند و استان هایی مثل چهارمحال و بختیاری وضعیت خوبی دراین زمینه ندارند. البته شاخص نیروی انسانی نیز در میان استانها اهمیت زیادی دارد. پس در مجموع برمبنای آمار و مطالعات موجود مراکز بهداشت و درمان در طول سالهای بعد از انقلاب مرتب رشد را تجربه کرده است. بهره مندی در «بستری» نیز وضعیت عادلانه ای را تجربه کرده و حتی در خدمات سرپایی هم همین عدالت ساری و جاری است.

وضعیت نامناسب هرمزگان و ایلام از نظر امید به زندگی

دکتر اولیائی منش اظهار داشت: با توجه به این که شاخص امید به زندگی در طول سالهای بعد از انقلاب همیشه رو به افزایش بوده بااین حال در میان استانهای کشور، هرمزگان و ایلام وضعیت امید به زندگی خوبی را در کشور ندارند. البته شاخص مرگ ومیر مادران نیز همیشه در بعد از انقلاب اسلامی سیر نزولی داشته است.

این محقق بخش بهداشت افزود: ما برای رسیدگی به نا عدالتی های سلامت باید از تمرکز صرف در عرصه سلامت خارج شویم. برای مثال تمرکز بر حل مشکلات ناشی از تصادفات باید در بخش صنعت پیگیری شود و خودروسازها را برای ساختن خودرو های ایمن تشویق نماییم. در حقیقت دو بال رسیدن به عدالت سلامت، مردم و سیاستگذاری است که باید از حضور مردم دراین زمینه استفاده نماییم. همین طور پوشش همگانی بیمه و منابع را باید بجای هزینه در بحث «درمان»، در «پیشگیری» متمرکز نماییم.

وی در آخر اشاره کرد: بمنظور اصلاح واقعی و حرکت به سمت عدالت باید به بخش سلامت توجه ویژه ای کرد.

در ابتدای این جلسه دکتر سیّد موسی طباطبائی لطفی؛ مدیرکل دفتر ارزیابی، فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت تأثیرگذاری اینگونه نشست ها در برنامه هفتم توسعه را خواهان شد و اظهار داشت: می بایست با دقت زیاد بحث عدالت در زمینه بهداشت و درمان را پیگیری نماییم و زمینه های لازم را جهت حرکت بیشتر به سمت تحقق عدالت دراین زمینه مهیا نماییم.

بنابر اعلام روابط عمومی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری؛ وی درباب مطالب مطروح در این جلسه اظهار امیدواری کرد و اظهار داشت: داده های موجود باید بتواند چراغ راه پژوهشگران در حوزه تحقق عدالت در سیستم سلامت باشد. عدالت با سیاست ها شکل می گیرد که البته باید توجه داشت که تمرکز بر عدالت در حوزه بهداشت نباید به عدالت در سایر زمینه ها مانند حوزه درمان لطمه وارد کند همین طور نباید از یاد ببریم که خدمات حوزه درمان، پرهزینه تر از بخش های دیگر است.







منبع:

1401/08/14
13:55:06
5.0 / 5
488
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد