بررسی بخشنامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی
به گزارش نکسترو، معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه بخشنامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی، دارای اشکالاتی است، اظهار داشت: تنوع گسترده ای در این بخشنامه وجود دارد و بخشنامه فعلی در بعضی پژوهشگاه ها به درستی اجرا نمی گردد. پس این بخشنامه دارای اشکالاتی است که نیاز به اصلاح و بازبینی دارد. ما در این نشست یکسری چارچوب ها و حداقل ها را تعریف می نماییم و جزییات را پژوهشگاه ها باتوجه به ماموریت خودشان اجرا می کنند.
به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، در این جلسه که به میزبانی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و با حضور دکتر پیمان صالحی؛ معاون پژوهشی وزارت علوم، مدیران آن حوزه و روسای پژوهشگاه ها عضو مجمع، با موضوع بررسی بخشنامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی اجرا شد.
دکتر پیمان صالحی با اشاره به اینکه بررسی بخشنامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قرار دارد، اظهار داشت: همان گونه که در اجلاس روسای دانشگاه ها صحبت شد مقرر است تا مطالبی مانند اساسنامه و بخشنامه اجرائی طرح شبکه ملی آزمایشگاهی کشور و بخشنامه دوره تحقیقاتی پسا دکترا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. یکی از موضوعات مهمی نیز که در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قراردارد، بررسی بخشنامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی است. تنوع گسترده ای در این بخشنامه وجود دارد و بخشنامه فعلی در بعضی پژوهشگاه ها به درستی اجرا نمی گردد. پس این بخشنامه دارای اشکالاتی است که نیاز به اصلاح و بازبینی دارد. ما در این نشست یکسری چارچوب ها و حداقل ها را تعریف می نماییم و جزییات را پژوهشگاه ها باتوجه به ماموریت خودشان اجرا می کنند.
وی با اشاره به برخی موازی کاری ها در پژوهشگاه ها اظهار داشت: اگر می خواهیم در مورد موضوعات ملی و تقسیم کار ملی صحبت نماییم در این نشست مناسب می باشد و تقسیم کار ملی می بایست در این شوراها صورت پذیرد.
صالحی همین طور افزود: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان متولی آمار آموزش عالی می تواند با تهیه و ارسال گزارش های مدیریتی دوره ای برای مدیران حوزه ستادی و روسای دانشگاه ها کمک بهادار ای در تصمیم گیری برای مسیر آموزش علی کشور بکند و خواهان آن شد تا موضوع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه ها در دستور کار جلسات آتی مجمع قرار گیرد.
صرفاً مقاله نمی توان ملاک سنجش عملکرد یک محقق باشد
دکتر محمد جواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز در این جلسه اظهار داشت: هم اکنون در کشور خیلی با روش های علم سنجی ارتباط نداریم و باید این رابطه بیشتر شود.
وی افزود: حالا مقاله تبدیل به ملاقه شده است. ما در پژوهشگاه ساعت موظف نداریم و مهم این است که محقق درگیر مسئله باشد و امکانات نیز در اختیار وی قرار گیرد. فقط مقاله نمی توان ملاک سنجش عملکرد یک محقق باشد و مقاله یکی از ترشحاتی است که یک محقق سال ها با آن درگیر است.
لاریجانی اظهار داشت: طرح پژوهشی هم در زمینه های مختلف علوم مهندسی، علوم انسانی مفاهیم مختلفی دارد و باید هرساله در شورای علمی مورد ارزیابی قرار گیرد. کارهای محقق نیز بررسی شود و ارزیابی شود یک محقق در پژوهشگاه با یک محقق خوب در دنیا مورد ارزیابی قرار گیرد که در چه افقی قرار دارد. مقاله نمی بایست تنها خروجی یک محقق باشد و باید بصورت مداوم سخنرانی و نشست های تخصصی علمی نیز داشته باشد. تدریس نیز خیلی مهمست برای اینکه که تدریس ذکات علم است. هدایت دانشجو و شاگردپروری و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد نیز یکی از مواردی است که می بایست در بخشنامه جدید مورد توجه قرار گیرد.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم به نقل از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، در این جلسه همین طور اعضا نظرات خودرا درباب بخشنامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی ارائه کردند که عمده محورهای آن بدین شرح است:
آسیب شناسی وضعیت فعلی
متناسب سازی ساعت موظف اعضای هیات علمی دانشگاه ها با پژوهشگاه ها
توجه به تفاوت ماهیت پژوهشگاه ها با یکدیگر
استفاده از تجربیات بین المللی
توجه به حوزه ماموریت تخصصی پژوهشگاه ها
توجه به تنوع اعضای هیئت علمی
توجه به ارزیابی اعضای هیئت علمی در آیین نامه
تفویض اختیار به پژوهشگاه ها
همچنین در این نشست دکتر علی باقر طاهری نیا؛ رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دبیر مجمع پژوهشگاه های ملی کشور ضمن خوش آمد به دکتر عالمی نیسی رییس مرکز تحقیقات جمعیتی کشور و دکتر حسن زاده رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به عنوان اعضای جدید مجمع از زحمات دکتر علیدوستی رییس سابق پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات قدردانی نمود و افزود: باتوجه به صحبت های مطرح شده در نشست اجلاس روسای دانشگاه ها قرار شد موضوع بررسی بخشنامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی در دستور کار مجمع قرار گیرد.
دکتر اصغر زمانی معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گزارشی از اقدامات انجام شده با مشارکت تعدادی از پژوهشگاه ها عضو مجمع درباب بررسی بخشنامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی را ارائه و پیشنهادهای این کارگروه را برای حاضرین تشریح نمود.
وی گزارشی از عملکرد ۹ ماهه موسسه ارائه کرد که؛ جمع آوری آمار آموزش عالی، پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان، عقد تفاهم نامه انجام طرح های تحقیقاتی کوتاه مدت به سفارش وزیر علوم، عقد تفاهم نامه با سازمانهای مختلف، اتمام ۸ طرح پژوهشی و انجام ۲۱ طرح پژوهشی در دست اجرا، برگزاری ۶ پنل تخصصی و ۱۸ نشست علمی و تدوین فرم "ازما" همچون مهترین اقدامات انجام شده در این گزارش بود.
منبع: nextru.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب