نکسترو

گسترش تعاملات علمی ایران و عمان

گسترش تعاملات علمی ایران و عمان

به گزارش نکسترو دانشگاه ملی علوم و فناوری عمان نشریات و همایش های خویش را در ISC ثبت می کند.


به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، دکتر دهقانی رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در دیدار هیأت دانشگاه ملی علوم و فناوری عمان همچون دکتر علی بن سعود بن علی البیمانی رئیس دانشگاه، دکتر سالم بن خمیس بن علی العریمی معاون دانشگاه و دکتر عاصمه پوستی مدیر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه ملی عمان با اعضای هیأت رئیسه ISC ضمن خوش آمدگویی، گزارش جامعی از مهم ترین وظایف، خدمات و دستاوردهای مؤسسه عرضه داد.
وی ضمن اشاره به ملاقات اخیر رؤسای جمهور دو کشور و هم انعقاد تفاهمنامه های مختلف همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و سلطان نشین عُمان تصریح کرد: ISC پتانسیل های گوناگونی در اختیار دارد که می تواند مورد استفاده جامعه علمی کشور دوست و برادر عمان قرار گیرد.
رئیس ISC اظهار داشت: این مؤسسه بعنوان یک مؤسسه استنادی بین المللی مصوبه سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو) را دارد و بر مبنای اهداف کلان تعیین شده است. موظف است در برنامه ۱۰ ساله ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ در جهت ارتقاء رتبه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشورهای اسلامی در رتبه بندی های بین المللی فعالیت کند. ورود ۵۰ دانشگاه در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان، یکی از اهداف کلان و راهبردی این مجموعه است.
دهقانی افزود: ISC طیف وسیعی از کاربران را دارد و بر همین مبنا دامنه وسیعی از سامانه پایگاه های اطلاعاتی و خدمات را عرضه می کند که غالب تمرکز آنها بر روی ارزیابی و سنجش عملکرد و هم ترسیم راهکار لازم برای ارتقاء رتبه دانشگاه ها، نشریات، اعضای هیأت علمی و... است.
ایشان در ادامه اضافه کرد: وجود اعضای کمیته اجرایی ISC از نقاط مختلف جهان و تاسیس شاخه های منطقه ای در کشورهای مختلف و همینطور ماهیت بین المللی خدمات همچون عواملی بوده که سبب درخشش این مؤسسه در سطح بین الملل شده، بگونه ای که هم اکنون میتوان آنرا سومین نظام استنادی بزرگ جهان نامید.
دهقانی اظهار داشت: این مؤسسه با وجود نیروهای جوان و با انگیزه، سامانه های مختلفی چون DOR، سامانه نشریات علمی، نماگر کووید_۱۹، سامانه ثبت همایش های معتبر علمی، سامانه نشریات تحت احتیاط یا نامعتبر، رتبه بندی دانشگاه های جهان و... را تولید کرده که در سطح جهان مورد اقبال فراوان قرار گرفته اند.
دهقانی افزود: ثبت کنفرانس های معتبر که پیش تر در سطح کشور عملیاتی شده بود، هم اکنون برای محیط بین الملل در دست پیگیری است.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به این که یکی از اعضای کمیته اجرایی ISC از کشور عمان است و همینطور پیرو سفر قبلی مسؤلان ISC به عمان و جلسات مختلف برگزار شده با دانشگاه ها و وزارت آموزش عالی کشور عمان، ISC برگزاری کارگاه های مختلف همچون کارگاه های علم سنجی، رتبه بندی، ارتقای جایگاه نشریات و اثربخشی علم را با همکاری وزارت آموزش عالی کشور عمان در دست اقدام دارد. همینطور همچون مواردی که پیرو تعاملات با وزارت آموزش عالی عمان در دست پیگیری است، مبحث ثبت همایش های علمی و هم ثبت نشریات علمی کشور عمان در ISC است که برای بیشتر از ۳۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی کشور عمان عملیاتی خواهد شد.
دهقانی در انتها با عنایت به رونمایی از سامانه نان (نظام ایده ها و نیازها) و همینطور پروفایل اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، عملیاتی سازی این موارد برای نظام آموزش عالی کشور عمان را یکی از اولویت های این مؤسسه دانست که در چارچوب طرح های بین المللی پیگیری خواهد شد.
دکتر ورع، معاون پژوهش و فناوری مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) هم ضمن تشریح خدمات دیگری از مجموعه نظیر انتشار کتاب و نشریه، به معرفی سامانه "رایمگ" و همینطور سامانه "نسخ خطی" پرداخت که مورد توجه میهمانان قرار گرفت.
دکتر فلاحتی، مدیر اداره همکاریهای علمی بین المللی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) هم ضمن تشریح تعاملات بین المللی این مؤسسه، آمادگی ISC برای فعال تر شدن تعاملات بین المللی بین دو طرف را اعلام نمود.
رئیس بخش گروه تحلیل و بررسی منابع ISC هم در مورد وضعیت ثبت نشریات دانشگاه های عمان در ISC گزارشی عرضه داد و اعلام نمود: هم اکنون ۷ نشریه از عمان در سامانه جامع نشریات علمی ISC ثبت شده است.
او همینطور در مورد رتبه دانشگاه های کشور عمان در سامانه رتبه بندی جهانی ISC اطلاعاتی را عرضه کرد.
دکتر علی بن سعود بن علی البیمانی رئیس دانشگاه ملی عمان هم ضمن ابراز خرسندی از فرصت بازدید پیش آمده خدمات ISC را چشم گیر دانست و تقاضا کرد خدمات و سامانه های ISC در اختیار اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه ملی عمان قرار گیرد.
رئیس دانشگاه ملی عمان همینطور برگزاری سلسله کارگاه هایی را برای ارتقاء رتبه دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی خواهان شد.
به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، بر مبنای مباحث صورت گرفته در این نشست مقرر شد:
پیش نویس تفاهم نامه همکاریهای علمی، پژوهشی و فناوری برای دانشگاه ملی عمان ارسال شود تا بعد از طی مراحل قانونی به امضاء طرفین برسد. همچنین، رابط هایی از جانب دانشگاه برای پیگیری مسائل در ارتباط با ثبت نشریات و همایش ها و هم ارتقاء رتبه دانشگاه به ISC معرفی شود.
از دیگر مواردی که مورد توافق همکاریهای علمی مشترک قرار گرفت، برگزاری کارگاه های علم سنجی و اثربخشی علم با اولویت برای دانشگاه ملی عمان بود. علاوه بر این، مقرر شد لینک دسترسی به خدمات و سامانه های ISC در وبگاه دانشگاه ملی عمان بارگذاری شود.
علاوه بر این، دسترسی سه ساله و IP-BASED به منابع اطلاعات علمی ISC در اختیار دانشگاه عمان قرار می گیرد.
در انتها دکتر البیمانی ضمن دعوت از ریاست مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و مدیران حاضر در جلسه به عمان، ابراز امیدواری کرد با عنایت به روابط و تفاهم های خوب دو کشور در حوزه علمی هم شاهد تعامل هر چه بیشتر طرفین باشیم.




منبع:

1401/04/10
13:21:38
5.0 / 5
773
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد