تبدیل روستاها به شهر، یک خطای راهبردی است
مدیر عامل خانه توسعه روستا و عشایر ایران در نشست علمی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، درباب توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی اظهار داشت: تبدیل روستاها به شهر (در خیلی از موارد) یک خطای راهبردی است که اگر ما به اصل جامعه پایدار روستایی دست پیدا نکنیم، مصیبت حاشیه نشینی دامن کشور را رها نخواهد کرد.
به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، دکتر سید ابوالفضل رضوی، مدیر علمی هفتاد و هشتمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری با موضوع «توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی در برنامه ششم و رویکرد برنامه توسعه هفتم» که بصورت مجازی برگزار شد، ضمن بیان نظرات خود در حوزه اهمیت ایجاد اشتغال پایدار در روستاها اظهار داشت: طراحی برنامه هفتم توسعه در حوزه توسعه روستاها باید به سمتی میل پیدا کند تا بتوانیم شاهد اشتغال پایدار در روستاهای کشور باشیم.
وی در تعریف روستا اظهار داشت: در تعریف جدید روستا باید سه گانه اشتغال، زیست پذیری و امنیت را در نظر داشت. تبدیل روستاها به شهر (در خیلی از موارد) یک خطای راهبردی است که اگر ما به اصل جامعه پایدار روستایی دست پیدا نکنیم، مصیبت حاشیه نشینی دامن کشور را رها نخواهد کرد.
در ادامه این جلسه دکتر حبیب جباری، معاون امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور درباب دستاوردهای برنامه ششم توسعه در مورد توسعه اشتغال زایی روستایی اظهار نمود: با وجود تلاش گسترده و تخصیص اعتبارات متنوع، مثل یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه بمنظور توسعه اشتغال در روستاها استفاده شد، نزدیک به ۱۵۲ هزار طرح روستایی تحت پوشش قرار گرفت، با این وجود تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
جبّاری درباب درس آموخته های توسعه مناطق روستایی در استانها در طول برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: از تسهیلات محوری باید به سمت برنامه محوری میل پیدا نماییم. با پول پاشی فقط نمی گردد شغل پایدار در روستا ایجاد کرد. سهم استانها از توسعه روستایی باید بصورت مشخص معلوم می شد.
وی افزود: بیش از ۱۰ هزار گزارش در طول برنامه ششم توسعه تنها درباب توسعه روستایی استانها تدوین شده است. نتایج این گزارشات می تواند مورد استفاده در طراحی برنامه هفتم توسعه قرار بگیرد.
جباری اضافه کرد: ایجاد اشتغال در مناطق روستایی در برنامه هفتم باید مبتنی بر برنامه محوری جلو برود و در این برنامه می بایست فشار را از منابع کم نماییم.
این مسئول سازمان برنامه و بودجه افزود: تقلیل ایجاد اشتغال به پول ارزان «تسهیلات بانکی» یک خطای راهبردی است؛ چونکه در بهترین حالت به صورتی پول پاشی بدل می شود. تامین مالی خرد لزوماً به مفهوم تسهیلات ارزان نیست. باید به سمت بنگاه محوری در توسعه اشتغال روستایی حرکت نماییم. اشتغال پایدار در شبکه ایجاد می شود؛ نه بصورت نقطه ای.
جباری اشاره کرد: یکپارچه سازی سیاست ها و ایجاد پنجره واحد در ارائه خدمات به روستاها مهمست و امیدوار هستم شبکه بانکی در طول برنامه هفتم از ایجاد «مزاحمت در توسعه» برای روستاها به سمت نقش «مشارکت در توسعه» اشتغال زایی روستایی حرکت نماید.
دکتر رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوی نیز در ادامه عدم توجه به معیارهای پایداری در توسعه روستایی را یک لطمه جدی دانست و اظهار داشت: خالی شدن روستاها نتیجه تصمیمات خطای راهبردی است.
وی افزود: در سالهای اخیر رشد نرخ جمعیت در بخش روستایی همیشه منفی بوده است. این یعنی برنامه ریزی های ما برای توسعه روستاها به درستی طراحی نشده است. البته بحث مدلهای تقسیمات کشوری در این بین هم نقش مهمی دارد، به شکلی که خیلی از روستاها، میل به شهر شدن دارند.
جمشیدی در تبیین مفهوم توسعه پایدار در روستاها، اظهار داشت: باید با هدف ارتقای سطح کیفیت زندگی در جوامع روستایی و باتوجه به اسناد بالادستی به شکلی عمل نماییم که فرد روستایی بتواند باکیفیت بالا در روستای خود زندگی کند. پس توسعه کارآفرینی توجه به زنجیره ارزش، توانمندسازی روستاییان، پشتیبانی از اقدامات اشتغال آفرین همچون موارد مهم در توسعه پایدار روستاها بشمار می رود.
وی درباب نقش استان خراسان رضوی طبق برنامه ششم توسعه درباب توسعه روستاها، اظهار داشت: در این استان بیش از ۱۷۰۳ روستا را مورد مطالعه قرار دادیم. و در روند این مطالعه به ۹۱ زنجیره ارزش در روستاهای مورد مطالعه دست پیدا کردیم. نتیجه این مطالعات ما را به این نکته رسانده است که نیازمند نوعی تخریب خلاق و بازآفرینی در نگاه به اشتغال زایی روستایی هستیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوی در تبیین پیشنهادات خود به تدوین برنامه هفتم در (سطح ملی) اشاره نمود و اظهار داشت: در فاز جدید می بایست قانون پشتیبانی از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری برای سالهای برنامه هفتم توسعه تدوین شود و تدابیری اتخاذ شود که منابع به کلیه فعالیت ها و برنامه های حاصل از خروجی مطالعات تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال زایی (موضوع جزء (۱) بند (الف) ماده (۲۷)) استانهای کشور اختصاص باید.
وی اضافه کرد: تدوین برنامه ملی رشد "فراگیر و فقرزدا" از تلفیق برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی استانها و همین طور تمرکززدایی و تفویض اختیارات سازمان های متولی و مؤثر در توسعه اقتصادی روستایی به استانها از پیشنهادات برنامه هفتم است.
دکتر ابوالفضل یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین نیز درباب تبیین جایگاه روستا در طرح های فرادست استان، اظهار نمود: در تبیین سند استراتژیک توسعه استان هدفی چون "استانی توسعه یافته و نمونه با فرهنگ اسلامی ایرانی، پیشرو در خدمات ملی، توسعه علمی و صنعتی، کشاورزی پیشرفته و گردشگری جذاب" قید شده است.
وی در همین ارتباط افزود: همین طور می بایست بصورت دقیق تببین فرصت های سرمایه گذاری در روستا با تاکیدات محوری بر طرح آمایش سرزمین، سند استراتژیک توسعه استانها و طرح سند توسعه روستایی استان صورت گیرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین در ادامه اظهار داشت: یکی از روش های سریع و دقیق شناخت ظرفیت های سرمایه گذاری و رونق اقتصادی روستاها، روش های ارزیابی سریع مشارکتی است.
وی اضافه کرد: بر این اساس، محقق با کمک تسهیلگران حرفه ای و با حضور در جمع گروه هدف و مشارکت و همفکری آنها می تواند ظرفیت های سرمایه گذاری تولید روستاها را مورد شناسایی و اولویت بندی قرار داده و با کمک و همیاری خود روستاییان و کارشناسان زمینه لازم برای بهره برداری از این ظرفیت ها را فراهم آورد.
یاری به محوریت اصول شش گانه اشاره نمود و اظهار داشت: هر برنامه باید منطبق بر ظرفیت های شناسایی شده بوده و در تضاد با اسناد فرادست استان نباشد، حتی الامکان مردم روستا سرمایه گذاران اصلی باشند، هم اکنون سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای پروژه پیشنهادی منافع عمومی را در بر گیرد. به بیان ساده مردم روستا با پروژه پیشنهادی بیشترین همگامی و همراهی را داشته باشند.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب