نکسترو

جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه های کابین هواپیما با محصول دانش بنیان نانویی

جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه های کابین هواپیما با محصول دانش بنیان نانویی

به گزارش نکسترو شرکت صنایع الکترو اپتیک صاایران موفق شد به شکل بومی پوشش های دارای اجزای نانومتری را برای جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه های کابین هواپیما تولید نماید.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، بخار نگرفتن شیشه هواپیما ارتباط مستقیمی با سلامت مسافران دارد و بر همین مبنا با کمک پوشش های دارای اجزای نانومتری از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان پیشگیری می شود.
شفافیت شیشه های کابین خلبان باید بگونه ای باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان ایجاد نشدن بخار آب در سطح آن است چون که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می شود بنابراین در دنیا با کمک فناوری نانو؛ پوشش هایی ساخته شده که مانع بخارگرفتگی این شیشه ها می شود.
چنین پوشش هایی اثرات مخرب بر میزان عبور یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی کنند. شرکت صنایع الکترو اپتیک صا ایران با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بشکلی بومی مبادرت به تولید پوشش های دارای اجزای نانومتری برای جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه های کابین هواپیما کرده است.
جنس شیشه های کناری و جلوی هواپیما با عنایت به میزان فشاری که تحمل می کنند، متفاوت می باشد. از آنجائیکه شیشه جلوی هواپیما یا شیشه کابین خلبان فشار بیشتری را باید تحمل کند، پنجره های کابین خلبان را همراه با ۳ الی ۵ لایه از جنس شیشه، آکریلیک، کربن، پلاستیک و موادی دیگر می سازند.
این شیشه ها ساختاری شبیه شیشه های چندلایه و لمینت دارند و در صورت برخورد جسم خارجی خرد نمی شوند و امکان دارد تنها ترک بردارند. تفاوت دیگری که شیشه های جلوی هواپیما با شیشه های کناری دارند، شفافیت شیشه و خنثی کردن نور خورشید است.
شفافیت شیشه های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان عدم ایجاد بخار آب در سطح آن است، چون که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می شود.
امروزه با اعمال بعضی از پوشش های دارای اجزای نانومتری، میتوان به ممانعت از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان کمک کرد. چنین پوشش هایی اثرات مخرب بر میزان عبور و یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی کنند.
هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ همچون هواپیماهایی هستند که از نانومحصولات این شرکت استفاده می نمایند و این محققان هم اکنون روی ساخت شیشه های نانویی جهت استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می کنند.

1401/01/27
19:51:28
5.0 / 5
883
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد