تقویت صنایع فرهنگی و خلاق با احصای ۸ چالش در سند تحول دولت
نکسترو: دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در اولین ویرایش سند تحول دولت مردمی، ضمن توجه ویژه به صنایع فرهنگی و خلاق برای رسیدن به وضعیت مطلوب، هشت چالش احصاء شده است.
به گزارش گروه علم وآموزش ایرنا، صنایع فرهنگی بعنوان خوراک فرهنگی و معنوی انسان ها، نقش بسیار مهمی در غنی سازی حیات درونی و پالایش روح مردم دارند و به سبب همین کاربرد، در جوامع مختلف، با حساسیت های خیلی از سوی دولتمردان دنبال می شوند.
پرویز کرمی با بیان آنچه که در سند تحول دولت سیزدهم بعنوان نشانگرهای وضعیت مطلوب ذکر شده است، اظهار داشت: افزایش سهم صنایع فرهنگی مروج سبک زندگی اسلامی - ایرانی از تولید ناخالص داخلی، افزایش اشتغال در این صنایع و افزایش صادرات محصولات خلاق از نشانگرهای مطلوب این حوزه است.
وی اضافه کرد: همین طور از دیگر نشانه های وضعیت مطلوب می توان افزایش ساخت و فروش و صادرات ایران ساخت در ۶ حوزه فیلم های سینمایی ملی، صنعت پویانمایی داخلی، موسیقی ملی، بازی های دیجیتال ملی، انواع پوشاک داخلی و انواع نوشت افزار داخلی نام برد. گسترش تولید و فروش اسباب بازی ایران ساخت و افزایش صادرات صنایع دستی، از دیگر شاخصه های رسیدن به وضعیت مطلوب است.
کرمی درباره سه راهبرد پرداخته شده در سند ملی بعنوان «چرخش های تحول آفرین» گفت: این سه راهبرد شامل «از تمرکز صرف بر مصرف داخلی به رویکرد صادراتی ایران ساخت در صنایع فرهنگی»، «از نگاه صرف خدماتی و هزینه ای به حوزه فرهنگ به نگاه اقتصاد فرهنگ» و «از رویکرد پروژه ای در تولید محصولات فرهنگی و خلاق به رویکرد ارزش آفرینی زنجیره ای و یکپارچه شخصیت ساز و الگوساز» می شود.
محیط کسب وکار نامناسب
رییس ستاد اجرائی سازی سند ملی فناوری های نرم، اولین چالش حوزه صنایع فرهنگی را «محیط کسب وکار نامناسب این صنایع» عنوان نمود و اظهار داشت: برای حل این چالش، راهبردهایی چون «توسعه نظام های پشتیبان تصمیم در زمینه صنایع فرهنگی»، «اصلاح سازوکارهای تنظیم گری این حوزه»، «حمایت از تولید محصولات یکپارچه در زنجیره صنایع فرهنگی» و «تسهیل دسترسی به منابع مالی پشتیبان تولید صنایع فرهنگی» اندیشیده شده است.
صنایع دستی
کرمی چالش دوم را «نبود نمانام های ملی و جهانی صنایع دستی و کاربردی نبودن این صنایع، متناسب با تحولات سبک زندگی»، عنوان نمود اضافه کرد: عامل پدیدآمدن این چالش، «ناکارآمدی بازار صنایع دستی» عنوان شده و برای رفع آن، راهبرد «توسعه زیرساخت های اقتصادی و حقوقی بازار صنایع دستی» پیشنهاد شده است.
سینما
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، چالش سوم را به «ضعف کمی وکیفی فیلم های سینمایی ملی» مربوط دانست و اذعان کرد: این چالش در نتیجه «ضعف زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری تولید محصولات حرفه ای» عنوان شده و راهبرد رفع آن نیز «حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بازار سینما» لحاظ شده است که این مهم در سند در رابطه با ستاد فناوری های نرم معاونت علی و فناوری نیز تاکید گردیده است.
پویانمایی و بازی های دیجیتال
کرمی با تشریح چالش چهارم، به «ضعف رقابت پذیری صنعت پویانمایی و بازی های دیجیتال» پرداخت.
وی با بیان این که این چالش، سه عامل لطمه شناسانه را به خود می بیند، اظهار داشت: عامل نخست پیدایی این وضعیت، «ضعف زیرساخت های اختصاصی صنعت پویانمایی و بازی های دیجیتال» است که برای حل این ساختار، راهبرد «حمایت حقوقی و زیرساختی از فعالان صنعت پویانمایی و بازی های دیجیتال» اندیشیده شده است.
رییس ستاد اجرائی سازی ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻰ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی خلاق، فرهنگی و ﻧﺮم، عامل دوم به وجود آمدن این ضعف را «فقدان شرکت های بزرگ تولیدکننده محصولات رقابت پذیر» ذکر کرد و اظهار داشت: برای مرتفع شدن این مانع، راهبرد «حمایت از رشد مجموعه های تولیدکننده پویانمایی و بازی دیجیتال» پیشنهاد داده شده است.
کرمی، عامل سوم را به « بهره برداری نکردن از بازی های دیجیتال در سایر حوزه های کاربردی و فناورانه» مربوط دانست و اعلام نمود: برای حل این معضل، «حمایت از کاربردپذیری بازی های دیجیتال» ضروری بنظر می رسد.
کتاب
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی، چالش پنجم را «نابسامانی نظام تولید، توزیع و ترویج کتاب» عنوان نمود و اضافه کرد: نتیجه ایجاد این وضعیت نابسامان، «ضعف صنعت نشر» است و راه نجات از این وضعیت، «توسعه تکنولوژی های جدید ترویج کتاب» خواهد بود.
موسیقی
کرمی، چالش ششم را به «بلاتکلیفی موسیقی» که طی سالیان اخیر، با واکنش های گسترده ای مواجه بوده است، مرتبط دانست و اظهار داشت: «نبود راهبرد مشخص در زمینه موسیقی»، اصلی ترین عامل ایجاد این بلاتکلیفی عنوان شده و راهبرد آن نیز «تقویت موسیقی های ملی و محلی بسط دهنده ارزش های اسلامی و ایرانی» است.
اسباب بازی و نوشت افزار
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، «ناکارآمدی بازار اسباب بازی های سالم و نوشت افزار ایرانی» را چالش هفتم عنوان نمود و اظهار داشت: عامل ایجاد این ناکارآمدی، «ضعف در نامورسازی اسباب بازی و نوشت افزار ایرانی» شناخته شده و راهبرد رفع آن، «حمایت از شکل گیری برندهای معتبر و خوش نام در صنعت اسباب بازی و نوشت افزار ایرانی» است.
پوشاک
کرمی، چالش پایانی صنایع فرهنگی را مربوط به «ناکارآمدی بازار صنعت پوشاک» دانست و اعلام نمود: در سند تحول دولت مردمی، عامل پیدایش این ناکارآمدی، «رویکرد سنتی حاکم بر بازار تولید پوشاک» ذکر شده و راهبرد خروج از این وضعیت، «ارتقای فناورانه و تقویت زنجیره ارزش صنعت پوشاک» اندیشیده شده است. در ایران مصرف صنایع فرهنگی خصوصاً در صنعت بازی، درحال افزایش سریع است که باید از شکل مصرف کننده صرف، به حوزه تولید نیز ورود خوبی داشته باشیم.
وی افزود: در این سند سعی شده تا با ارائه راهبردهایی اجرائی و متناسب با جامعه فرهنگی کشور، به دستاوردهایی جدی در حوزه احقاق این راهبردها و بیرون آمدن فاکتورهای صنایع فرهنگی از برخی ناکارآمدی ها و ضعف هایی که بعنوان چالش به آنها پرداخته شد، دست یافته شود تا این صنایع کاربردی و مهم را به جایگاه حقیقی خود برساند و برای این منظور همکاری هایی با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع شده و کارگروه هایی نیز درحال شکل گیری است.