نکسترو
پژوهشگران پاسخ دادند

مواجهه طولانی مدت با سر و صدا می تواند موجب اختلالات تیروئید شود؟

مواجهه طولانی مدت با سر و صدا می تواند موجب اختلالات تیروئید شود؟

نکسترو: پژوهشگران با انجام یک مطالعه چهار ساله بر روی کارگران یک نیروگاه حرارتی، ارتباط مواجهه طولانی مدت با سر و صدا و اختلالات تیروئید را بررسی کردند.


به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، اختلال عملکرد تیروئید، یکی از اختلالات شایع غدد درون ریز است. تیروئید نقش حیاتی در رشد، تنظیم متابولیسم بدن، تولید مثل، رشد عصبی و... دارد و در صورت عدم تشخیص اختلال عملکرد یا عدم درمان، می تواند نتایج جدی به همراه داشته باشد. بنا بر این بررسی هورمون های تیروئید برای شناسایی افراد پرخطر لازم است.
در مطالعات مختلف مواردی مانند کمبود ید، ناهنجاری های مادرزادی تیروئید بعنوان عوامل خطر ایجاد کننده اختلالات تیروئید مطرح گردیده است و عوامل خطری مانند سیگار کشیدن، جنسیت زن، مصرف الکل، دیابت، برخی داروها و... نیز می تواند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشد. همین طور اخیراً تاثیرات مواجهه های محیطی و شغلی در ناهنجاری های تیروئید، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.
در بعضی مطالعات حیوانی گزارش شده که قرار گرفتن در معرض صدا، می تواند یک عامل خطر برای عملکرد تیروئید باشد و ممکنست موجب تغییرات سطوح هورمون های تیروئید شود. ولی با این وجود مطالعه ای بر روی انسان ها در مورد تاثیر قرارگرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدا بر سطح هورمون های تیروئید انجام نشده بود.
بر همین اساس؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با انجام یک مطالعه تاثیر مواجهه طولانی مدت با سر و صدا بر هورمون های تیروئیدی را بررسی کردند.
برای انجام این تحقیق؛ ۲۹۷ نفر از کارگران نیروگاه حرارتی بیستون در کرمانشاه که سابقه بیماری تیروئید نداشتند، به مدت چهار سال (از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹) و در فواصل یک ساله، مورد بررسی قرار گرفتند.
اطلاعات شرکت کنندگان در مورد سن، سیگار کشیدن، میزان ورزش منظم، وضعیت تاهل و تحصیلات با بهره گیری از پرسش نامه جمع آوری شد و همین طور میزان قد و وزن آنها نیز اندازه گیری شد. به علاوه؛ هورمون های تیروئیدی، میزان چربی و قند خون افراد نیز بوسیله آزمایش خون مورد بررسی قرار گرفت.
برای مشخص کردن میزان مواجهه شرکت کنندگان با صدا، افراد را برمبنای نوع شغلشان در چهار دسته تقسیم کردند و برمبنای نوع شغل، دو مهندس بهداشت حرفه ای با حضور در محل کار، میزان سر و صدای محیط و میزان فشار صدا در مدت زمان هشت ساعت را با دستگاه اندازه گیری کردند.
یافته های این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدا ممکنست با تغییرات در سطوح هورمون های تیروئید ارتباط داشته باشد و خطر مبتلاشدن به بیماریهای تیروئید را افزایش دهد؛ بااینکه مطالعات بیشتری دراین زمینه لازم است.
از آن جا که سازوکار زیستی ارتباط مواجهه با سر و صدا با اختلالات تیروئید بطور کامل شناخته شده نیست، پژوهشگران این مطالعه می گویند که ممکنست قرار گرفتن در معرض صدا، عملکرد تیروئید را بطور غیرمستقیم بوسیله فعال سازی تحریکی هیپوتالاموس و بطور مستقیم بوسیله ایجاد تغییرات در ساختار تیروئید، تحت تأثیر قرار دهد.
در انجام این تحقیق؛ مسعود خسروی پور، مسعود قنبری کاکاوند، فرشاد ندری و فرامرز قره گوزلو؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه مهر ماه سال جاری بصورت مقاله علمی با عنوان «اثرات بلندمدت قرار گرفتن در معرض سر و صدا بر سطوح هورمون های تیروئید: یک مطالعه اندازه گیری مکرر چهار ساله» در نشریه بین المللی Science of The Total Environment انتشار یافته است.




منبع:

1400/12/04
23:51:43
5.0 / 5
994
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد