کشف سومین سیاره پیرامون نزدیکترین ستاره به خورشید

به گزارش نکسترو ستاره شناسان سیاره سومی را کشف کردند که به دور ستاره «پروکسیما قنطورس» همسایه کهکشانی ما می چرخد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی ان. بی. سی نیوز، ستاره شناسان شواهدی از وجود سیاره سوم در اطراف نزدیکترین ستاره به خورشید پیدا کرده اند که این ایده را تقویت می کند که وجود سیارات در اطراف ستارگان کهکشان، حتی تعدادی از کوچکترین آنها، رایج است.
در حالی که اندازه سیاره تازه کشف شده کمتر از نصف زمین است و احتمالاً گرمتر از آنست که امکان حیات در آن باشد، اما هنوز این احتمال وجود دارد که در اطراف «پروکسیما قنطورس»، نزدیکترین همسایه کهکشانی زمین، حیات وجود داشته باشد.
پروکسیما قنطورس که اندکی بیش از چهار سال نوری با زمین فاصله دارد، از مدت ها پیش بعنوان مکانی مهم برای بازدید در صورت خروج از منظومه شمسی، توجه پژوهشگران و طرفداران داستان های علمی تخیلی را به خود جلب کرده است.
این جرم آسمانی در سال ۲۰۱۶ بمراتب جذاب تر شد؛ زمانی که ستاره شناسان سیاره ای را در حال چرخش به دور آن پیدا کردند. این سیاره با نام «پروکسیما بی» در کمربند حیات ستاره واقع شده است؛ جایی که دما احتمالاً برای جمع شدن آب روی سطح آن مناسب می باشد. تنها چند سال بعد، سیاره دومی نیز به نام «پروکسیما سی» در اطراف ستاره پیدا شد.
با کشف سومین سیاره فراخورشیدی احتمالی با نام «پروکسیما دی»، پروکسیما قنطورس احتمالاً خاستگاه طیف وسیعی از جهان ها است. در حال حاضر نزدیکی این اجرام به زمین، آنها را به گزینه های اصلی برای مطالعات و مشاهدات بیشتر تبدیل می کند. ستاره شناسان می گویند سیاره های پروکسیما قنطورس می توانند شناخت دانشمندان را از چگونگی تشکیل سیاره ها پیرامون ستارگان دور دست تکامل ببخشند.
«جوآئو فاریا» ستاره شناس و نویسنده اصلی مقاله ای در حوزه این کشف که در مجله Astronomy & Astrophysics انتشار یافت، اظهار داشت: این سیاره در منطقه قابل سکونت ستاره نیست، بلکه در فاصله ای بسیار نزدیک به دور آن می چرخد. بدین سبب بعید است در این سیاره آب در حالت مایع و شرایط جهت زندگی مناسب باشد.
در واقع، این سیاره جدید آن قدر به ستاره خود نزدیک است - حدود یک دهم فاصله بین خورشید و عطارد - که فقط پنج روز طول می کشد تا یک دور کامل به دور ستاره بچرخد. همین طور این احتمال وجود دارد که این سیاره بصورت جزر و مدی قفل شده باشد؛ بطوری که یک طرف آن همیشه به سمت پروکسیما قنطورس باشد. فاریا اظهار داشت که این مساله می تواند موجب افزایش دما شود و احتمال این که سیاره جوی پایدار داشته باشد را محدود می کند.
پروکسیما قنطورس یک ستاره کوتوله سرخ با فاصله ۴٫۲۸ سال نوری و نزدیک ترین ستاره به زمین بعد از خورشید است و در صورت فلکی قنطورس قرار دارد. این ستاره در سال ۱۹۱۵ میلادی و توسط رابرت اینز، رئیس رصدخانه ملی آفریقای جنوبی کشف شد.

1400/12/04