شناسایی جوان ترین جفت سیارک ها در منظومه شمسی

به گزارش نکسترو ستاره شناسان جوانترین جفت سیارک کشف شده در منظومه شمسی را شناسایی نمودند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی wionews، این دو سیارک ۳۰۰ سال قبل از یک والد جدا شدند و دارای خصوصیت هایی هستند که به علت سن کم توضیح دادن آنها دشوار است.
دو سیارک جدید که به ترتیب ۲۰۱۹ PR۲ و ۲۰۱۹ QR۶ نام دارند، به صورت جداگانه در سال ۲۰۱۹ توسط تعدادی از پژوهشگران با استفاده از تلسکوپ Pan-STARRS۱ در هاوایی و تلسکوپ نقشه برداری آسمانی کاتالینا در آریزونا کشف شدند. آنها مداری بیضوی داشتند که این مورد در مقایسه با سایر سیارک هایی که در مسیرشان به دور خورشید به زمین نزدیک می شدند، غیرعادی بود.
«نیکلاس موسکوویتز»، ستاره شناس رصدخانه لوول اظهار داشت: هم اکنون، این اجرام هیچ نشانه ای از فعالیت دنباله دار را نشان نمی دهند. ازاین رو این مورد که چگونه این اجرام می توانند از بدن یک والد به یک جفت سیارک غیرفعالی که امروزه می بینیم و آن هم تنها در مدت ۳۰۰ سال تبدیل شوند، همچنان یک راز باقی مانده است.
«پتر فتکا» ستاره شناس موسسه نجوم آکادمی علوم چک اظهار داشت: با کمک اندازه گیری های انجام شده با تلسکوپ کاوشگر لاول (LDT) در شمال آریزونا، واضح است که PR۲ ۲۰۱۹ و QR۶ ۲۰۱۹ از یک جسم مادر آمده اند و شباهت مداری بالای آنها تصادفی نیست.
سیارک بزرگتر حدود یک کیلومتر قطر دارد و سیارک دیگر نصف آن است؛ این در شرایطی است که مشخص شد هر دو این سیارک از مدارهای بسیار مشابهی در اطراف خورشید برخوردار می باشند.
اکثر سیارک ها در منظومه شمسی در ناحیه ای بین مدار مریخ و مشتری قرار دارند که بعنوان کمربند اصلی سیارک ها شناخته می شود. محققان در فاصله ای نزدیکتر به زمین، سیارک های دیگری را شناسایی کرده اند که به نام سیارک های نزدیک به زمین (NEAs) شناخته می شوند. مدار این سیارک ها آنها را در مجاورت زمین قرار می دهد.
فتکا اظهار داشت: شناسایی چنین جفت سیارک جوانی که فقط حدود ۳۰۰ سال پیش شکل گرفته اند، بسیار هیجان انگیز است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو سیارک باید تا سال ۲۰۳۳، زمانی که این دو سیارک باردیگر در دسترس تلسکوپ های ما قرار گیرند، صبر کرد.
یافته های این مطالعه در مجله Royal Astronomical Society انتشار یافته است.

1400/11/20