یك كارشتاس بازار سرمایه اعلام كرد:
بازار سرمایه بهترین مسیر برای رشد استارتاپ ها
به گزارش نکسترو یک کارشتاس بازار سرمایه اظهار داشت: با وجود تلاش ها برای پشتیبانی از استارتاپ ها و این نوع کسب وکارها، چالش های فراوانی در راه توسعه آنها وجود دارد که با توجه با اکوسیستم بازار سرمایه بنظر می رسد این بازار بهترین مسیر برای رشد استارتاپ ها باشد.
به گزارش نکسترو به نقل از خبرگزاری ایرنا از سازمان بورس و اوراق بهادار، «محمدرضا فرحی» درباره ورود استارتاپ ها، اظهار داشت: ورود نمادهای استارتاپی به بازار سرمایه اتفاق مبارکی است اما متأسفانه با تأخیر فراوان رقم خورد برای اینکه حداقل ۱۵ سال است که با افزایش ضریب نفوذ اینترنت، استارتاپ های بسیار بزرگی در سطح ملی ایجاد و جان گرفتند که سرمایه گذاران بزرگی هم دارند.
وی اضافه کرد: اغلب سرمایه گذاران در بازار سرمایه نزدیک بین هستند و دید کوتاه مدتی به بازار دارند اما در استارتاپ ها، سرمایه گذارانی هستند که بیش از ۱۰ سال در آن سرمایه گزاری نموده اند و تا حالا خروج سرمایه گذار از آنها دیده نشده است.
فرحی افزود: در استارتاپ ها به طور معمول خروج بصورت سهامی عام شدن است به این صورت که ساختار سهامداری تغییر یافته و مردم، صندوق ها، نهادها و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی به جمع سرمایه گذاران اولیه پیوستند. در حقیقت سرمایه گذاران اولیه کم کم خارج و در استارتاپ های دیگر سرمایه گذاری می کنند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره ورود استارتاپ ها به بازار سرمایه اظهار داشت: اکوسیستم استارتاپی شبیه یک حمام داغ است که درج نماد آنها در بورس همانند باز شدن در حمام و وزیدن یک نسیم به داخل حمام است که می تواند ورود فراوان و سیل آسای سرمایه را به حوزه بازار سرمایه به همراه داشته باشد.
وی اشاره کرد: اگر عرضه ها بصورت اصولی صورت گیرد، ارزش گذاری ها منطقی باشد و بازگشت سرمایه قابل قبولی برای سرمایه گذاران اولیه به همراه داشته باشد، شاهد اتفاق های بسیار عالی در زمینه بازار سرمایه خواهیم بود.
فرحی درباره ارزش گذاری استارتاپ ها عنوان کرد: بطور کلی ارزش گذاری کسب وکارها بیشتر بر طبق دانش و علم است اما ارزش گذاری استارتاپ ها جنبه دانشی، هنر و آینده بینی دارد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در ارزش گذاری شرکتها و حوزه های سنتی همچون پتروشیمی، معدن و صنایع مختلف، نگاه بیشتر گذشته نگر است اما در استارتاپ ها نگاه به آینده بیشتر است به عبارت بهتر، خرید سهام شرکت های سنتی شبیه به خرید آپارتمان است.
به گفته وی؛ زمانی که آپارتمانی خریداری می شود شاید در کنار آنکه ماهانه درآمدی بصورت اجاره از آن دریافت می شود اما پس از مدتی، افت و ارزش و همین طور استهلاک آپارتمان دور از انتظار نیست اما وقتی قطعه زمینی هوشمندانه خریداری شود، شاید درآمدی از زمین وجود نداشته باشد اما بمراتب بازگشت سرمایه بیشتری از افزایش ارزش آن زمین به دست می آید.
فرحی توضیح داد: در سهام استارتاپ ها، ماهیت زمین پررنگ تر از ماهیت آپارتمان است و مبتنی بر توان مدیران آن شرکت توسعه افقی و عمودی فعالیت ها شکل می گیر. بنابراین، در استارتاپ ها، ارزش گذاری مبتنی بر آینده با نگاه واقع بینانه است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه درباره تامین مالی شرکت های استارتاپی بوسیله بازار سرمایه اشاره کرد: مکانیزمی که برای این شرکتها طراحی شده، عرضه اولیه شرکتها بصورت افزایش سرمایه باشد به این معنا که مقصد، پول، و توسعه کارهای شرکت باشد.
وی بیان کرد: اسنپ، تپسی، کافه بازار، شرکت شیپور، دیجی کالا، مجموعه آپارات و فیلیمو همچون استارتاپ های بسیار موثر در حوزه اشتغال زایی غیرمستقیم و درآمدزایی بالا هستند. فین تک ها، حمل و نقل، گردشگری، هتل داری و بخش خدمات همچون حوزه هایی هستند که کارهای استارتاپی در تکمیل و تقویت زنجیره ارزش آنها در اقتصاد کشور، بسیار موثر است.
فرحی در آخر اظهار داشت: اهمیت ویژه استارتاپ ها در رشد اقتصادی کشورها سبب گرایش به گسترش فرصت ها و ظرفیت ها دراین زمینه شده است. با وجود اقدامات و کوشش های اخیر برای پشتیبانی از این نوع کسب وکارها، چالش های فراوانی در راه توسعه آنها در کشور وجود دارد. اما با تمرکز بر روی نظام سرمایه انسانی همچون آموزش نیروی انسانی با مهارت، بهبود سامانه های زیرساختی و نظام های اجتماعی می توان مشکلات این زمینه را به حداقل رساند.