كشف قدیمی ترین و دورترین اختروش جهان

نکسترو: تعدادی از محققان موفق شدند دورترین و قدیمی ترین اختروش (کوازار) جهان را در فاصله 13.03 میلیارد سال نوری از زمین کشف کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی فیزورگ، تقریباً هر کهکشان میزبان یک سیاهچاله بزرگ و عظیم در مرکز خود است که اندازه آن میلیون ها تا میلیاردها برابر خورشید است. در صورتیکه هنوز مسائل زیادی برای یادگیری در مورد این اجرام وجود دارد، اما خیلی از پژوهشگران معتقدند که وجود آنها برای شکل گیری و ساختار کهکشان ها بسیار مهمست.
برخی از این سیاهچاله ها خصوصاً فعال هستند؛ بطوری که ستاره ها، گرد و غبار و گازها را به درون دیسک های براق و درخشانی پرتاب می کنند که تابش های قدرتمندی را در حین مصرف مواد اطراف خود به کیهان ساطع می کنند.
این اختروش ها از دورترین اجرامی هستند که ستاره شناسان می توانند مشاهده کنند و الان رکورد جدیدی برای دورترین مورد مشاهده شده به ثبت رسیده است.
بر اساس نتایج تحقیقات ستاره شناسان دانشگاه «آریزونا» در آمریکا، دورترین اختروش یا همان «کوازار» در فضا یک سیاهچاله بسیار بزرگ را در خود پنهان کرده است. ستاره شناسان این ابر سیاهچاله را در یک اختروش در فاصله ۱۳.۰۳ میلیارد سال نوری از زمین کشف کرده اند. اختروش ها از نورانی ترین اجرامی هستند که در کیهان وجود دارند. آنها هسته های کهکشانی فعالی هستند که در خود یک سیاهچاله بزرگ را جای می دهند.
مطالعه این پژوهشگران نشان میدهد که اختروش یاد شده که « J۰۳۱۳-۱۸۰۶ » نام دارد، ۶۷۰ میلیون سال نوری بعد از مه بانگ (انفجار بزرگ) به وجود آمده است. این مساله نشان میدهد که این اختروش زمانی به وجود آمده است که تنها پنج درصد از کل دنیا شکل گرفته بود. پژوهشگران حالا معتقدند که این کوازار قدیمی ترین و دورترین اختروش موجود در جهان است.
محققان همین طور متوجه شدند که سیاه چاله موجود در این اختروش با وجود اینکه از نخستین سیاه چاله هایی است که شکل گرفته است، اما وزنی بیش از ۱.۶ میلیارد برابر خورشید را دارد و از بزرگ ترین سیاهچاله های کشف شده است. آنها در این تحقیقات همین طور متوجه شدند که توفان های فوق داغ از جنس گاز دور این سیاهچاله ایجاد می شود.
مشروح این مطالعه در مجله Astrophysical Journal Letters انتشار یافته است.

1399/11/02