نکسترو

۲۰۲۰ ركورد گرمای زمین در سال ۲۰۱۶ را تكرار كرد

۲۰۲۰ ركورد گرمای زمین در سال ۲۰۱۶ را تكرار كرد

به گزارش نکسترو داده های جامع هواشناسی نشان داده است که در سطح جهانی، سال ۲۰۲۰ گرمترین سال ثبت شده است و از این نظر شرایطی برابر با سال ۲۰۱۶ دارد.


به گزارش پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، مساله نگران کننده این است که رکوردشکنی گرمایی سال ۲۰۲۰ در شرایطی رخ داده که در این سال پدیده «ال نینو» بروز کرد که اثر خنک کننده داشت. درحالی که رکورد گرمای سال ۲۰۱۶ در پشت پدیده «ال نینو گرم کننده» ظاهر شد.
بررسی مورد اشاره که توسط اتحادیه اروپا صورت گرفته، نشان داده است متوسط دمای سطح کره زمین در جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۲۵ سانتیگراد بیشتر از متوسط دمای ثبت شده در سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بوده است. این رقم نسبت به متوسط دمای ثبت شده از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ هم ۰.۶ درجه سانتیگراد افزایش نشان داده است.
این افزایش در مورد قاره اروپا به ترتیب ۱.۶ و ۰.۴ درجه سانتیگراد بوده است. بیشترین نگرانی در ارتباط با قطب شمال است که در آن متوسط دمای ثبت شده در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با بازه زمانی ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ بیشتر از ۰.۶ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.
بر اساس این بررسی، ۶ سالی که گرم ترین سالهای جهان محسوب می شوند همگی در ۶ سال گذشته رخ داده اند و ۲۰ سالی که گرمترین سالهای جهان محسوب می شوند همگی در ۲۱ سال قبل قرار دارند.
این بررسی می افزاید: دهه ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ گرم ترین دهه ثبت شده است که از سال ۱۹۸۰ میلادی به بعد روند صعودی آشکاری را ادامه داده است.
با این حال آنچه که رکورد جدید گرم ترین سال را بخصوص مورد توجه قرار می دهد این است که بخش هایی از نیم کره جنوبی زمین دمای هوای پایین تر از متوسط را به علت بروز پدیده «ال نینو »که اثر خنک کننده داشت، تجربه کردند و این الگوی خوبی برای سالهای آینده که با «ال نینو گرم کننده» مواجهند، محسوب نمی گردد.



منبع:

1399/10/23
23:06:40
0.0 / 5
1154
تگها: اینترنت
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد