نکسترو
معاون اول رییس جمهور:

تلاش نموده ایم بودجه مراكز علمی را با همه محدودیت ها بطور كامل اختصاص دهیم

تلاش نموده ایم بودجه مراكز علمی را با همه محدودیت ها بطور كامل اختصاص دهیم

به گزارش نكسترو معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر اینكه برای توسعه كشور و عبور از تنگناها و مشكلات پیش روی ایران نیازمند توسعه علمی هستیم، اظهار داشت: باید مراكز علمی و دانشگاه های كشور بتوانند برای آینده و حل مشكلات كشور راهكارهای علمی عرضه كنند.


به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری بامداد امروز(دوشنبه) در نشست با مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور دستاوردها و کارهای بزرگی برای حل مشکلات پیش رو انجام داده اند، اظهار داشت: نتایج و برون داد تحقیقات و پژوهش های دانشگاه ها امید، نشاط و دلگرمی را به مردم ایران هدیه می کند و آنها را نسبت به آینده کشور خوشبین و امیدوار می سازد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تبلیغات منفی و سیاه نمایی های انجام شده از طرف رسانه های بیگانه برای ناامید کردن مردم ایران اشاره کرد: کارهای بزرگی که در دانشگاه های کشور انجام شده و یا در حال انجام می باشد باید به اطلاع مردم رسانده شود تا آنها بدانند که چه آینده روشنی برای ایران رقم خواهد خورد.
وی ادامه داد: دانشگاه ها و مراکز علمی هم در دوران قبل از کرونا و هم در دوران شیوع این بیماری عالم گیر توفیقات خوبی داشتند و باید کارنامه درخشان آنها با افتخار در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی ارائه شود.
جهانگیری با اعلان اینکه همیشه در دوران مسئولیت خود دغدغه توسعه ایران را داشته است اظهار داشت: ایران از هر منظر دارای شرایط توسعه یافتگی است هم از نظر تاریخی و فرهنگی و هم به لحاظ زیرساخت ها که اصلی ترین آن نیروی انسانی تحصیلکرده است، شرایط لازم را برای توسعه بدست آورده است اما باید بدانیم که توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار نیازمند توسعه علمی است.
معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد: باید به توسعه علمی باور و اعتقاد داشته باشیم و نباید از کنار این مسئله بسادگی عبور کرد.
وی با اشاره به اینکه از بدو انقلاب برنامه " توسعه ملی رمز بقای ایران" یا تعابیری مانند توسعه ملی و توسعه یافتگی شکل گرفته است، اظهار داشت: در هر مقطعی گام های خوبی برای دستیابی به توسعه علمی برداشته شده است. در دولت اصلاحات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعد از یک اصلاح ساختاری شکل گرفت، آن موقع تصور می شد که این اصلاح ساختار فقط یک تغییر نام است اما امروز مشخص شده که نتیجه آن بسیار درخشان بوده است. وقتی بنای پارک های علمی و رشد و فناوری در اطراف دانشگاه های کشور شکل گرفته معنایش این است که خشت هایی از یک بنایی در حال شکل گیری است که می تواند در آینده ایران تاثیر گذار باشد و کشور را در راه توسعه به پیش ببرد.
جهانگیری با اشاره به تعبیر امام خمینی(ره) در خصوص اینکه "دانشگاه مبدا تحولات در کشور است" اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز که معتقدند " اقتدار علمی کشور مایه اقتدار نظام است" خودشان بانی توسعه علمی و فناوری در کشور شده اند و با تمام ظرفیت به صحنه آمده اند اینکه تولید علم و فناوری به گفتمانی قالب تبدیل گشته به سبب این است که در بالاترین سطح کشور پرچم برافراشته شده و ما باید این پرچم را همیشه بالا نگه داریم.
معاون اول رئیس جمهور با اعلان اینکه هیچ وجهی از توسعه شامل توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بدون توجه به توسعه علمی پیش نخواهد رفت اظهار داشت: ایران با ابر چالش ها و تنگناهایی نظیر مشکل کم آبی، محیط زیست، نظام بانکی و یا مسائلی مانند تحریم های ظالمانه و یا بحران های طبیعی نظیر سیل و زلزله و پدیده نوظهوری مثل کرونا مواجه بوده است که عبور از آنها جز با توسعه علمی محقق نخواهد شد.
وی از دانشگاه های کشور به عنوان مغز متفکر اصلی توسعه و عبور دادن مردم از مشکلات و تنگناها یاد کرد و اظهار داشت: دانشگاه های کشور در دوران کرونا کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشتند و مردم می توانند به برخورداری از چنین ظرفیت بزرگی افتخار کنند.
جهانگیری از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران این وزارتخانه، روسای دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به خاطر عملکرد درخشان در مقطع شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد و اضافه کرد: این عزیزان در شرایط شیوع ویروس کرونا با تمام ظرفیت خود پای کار آمدند و با اتکا به توانمندی آنها توانستیم از بحرانی بزرگ با سرفرازی عبور نماییم.
معاون اول رئیس جمهور افزود: البته نقش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش اصلی و استثنایی بود و دست اندرکاران این وزارتخانه و کادر پزشکی و درمانی کشور شجاعانه و با از خودگذشتگی به صحنه آمدند و به خصوص در ایام نخست شیوع بیماری کرونا، با وجود محدودیت در امکانات پزشکی و تجهیزات حفاظت شخصی از جان خودشان مایه گذاشتند و شهدایی را نیز در عرصه سلامت تقدیم کردند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولین اجرایی و سیاسی کشور اگر قدر مراکز علمی و پژوهشی کشور را بدانند و نسبت به تثبیت خدمات آنها تلاش کنند، خدمتی ماندگار برای کشور انجام داده اند، اشاره کرد: مسئولین کشور اگر به سبب تعدد مشکلات و یا کم توجهی به مراکز علمی و پژوهشی، خدمات این بخش را نادیده بگیرند و آنطور که لازم است این خدمات را تثبیت و پایدار نکنند، در پیشگاه تاریخ مسئول خواهند بود.
جهانگیری در ادامه با یادآوری اینکه بیماری کرونا علاوه بر سلامت مردم سایر بخش ها نظیر بخش اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را نیز تهدید کرد، گفت: کرونا زندگی ها را گرفتار تغییر و تحول و در بخش اقتصادی نیز کسی تصور نمی کرد که مشکلی بتواند تا این اندازه اقتصاد جهان را متاثر کند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش صندوق بین المللی پول مبنی براینکه اقتصاد دنیا امسال میلادی به سبب شرایط کرونا 3 درصد کوچکتر خواهد شد، اظهار داشت: این صندوق هفته گذشته پیش بینی خودرا اصلاح کرد و در گزارشی جدید اعلام نمود که رشد منفی اقتصاد جهان در سال 2020 به منفی 7 درصد خواهد رسید و پیش بینی می شود که ممکنست آثار جدی تر و تهدیدات بیشتر نیز متوجه اقتصاد جهانی باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید از دل این تهدیدها به دنبال فرصت های بزرگ برای تغییر و تحرک باشیم، اشاره کرد: یکی از این فرصت ها در بخش آموزش کشور بود. در اسفندماه سال قبل مدارس تعطیل شد و 14 میلیون دانش آموز و 1 میلیون معلم از حضور در کلاس های درس منع شدند و آموزش در کشور به معنای کلاس درس حضوری متوقف گردید.
جهانگیری با اشاره به اینکه دانشگاه های کشور نیز به سبب حساسیت های موجود نسبت به سلامت اساتید و دانشجویان تعطیل شدند، اظهار داشت: تعطیل شدن علم و آموزش می تواند تهدیدی بزرگ برای هر کشور باشد اما فرصتی که در این میان برای بخش آموزش کشور به وجود آمد فرصتی استثنایی بود تا بوسیله آموزش مجازی و آنلاین، دانشگاه ها و مدارس فعالیت خودرا ادامه دهند و در واقع راه چند ساله را یک شبه طی کردند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: اگر در شرایط عادی از مدارس و دانشگاه ها خواسته می شد که قسمتی از برنامه های آموزشی خودرا بوسیله فضای مجازی دنبال کنند، شاید این برنامه در ضمن دوره ای چند ساله دنبال می شد و هر سال 1 تا 2 درصد پیشرفت می داشت اما امروز حدودا صد در صد آموزش در کشور به فضای مجازی و آنلاین متکی شده است.
وی اشاره کرد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا دغدغه آموزش و پرورش این بود که دانش آموزان موبایل نداشته باشند اما امروز دغدغه این است که برای دانش آموزانی که تلفن همراه و ابزارهای لازم برای آموزش آنلاین ندارند، امکانات تهیه شود.
جهانگیری با اعلان اینکه ممکنست برای ترم آینده تحصیلی بر طبق پیش بینی های سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مشکلاتی وجود داشته باشد و در پاییز با شیوع مجدد بیماری کرونا مواجه شویم اظهار داشت: تابستان امسال فرصت مناسبی است که وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری برای سناریوهای مختلف برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: بعید می دانم حداقل تا زمان از بین رفتن کامل ویروس کرونا و تولید واکسن و داروی قطعی این بیماری بتوانیم کلاس های حضوری و فیزیکی درس را مانند گذشته برگزار نماییم. باید برای برگزاری کلاس های آموزشی بصورت تلفیقی از کلاس های حضوری و مجازی برنامه ریزی نماییم و از فرصت تابستان برای تامین زیرساخت های لازم، پیش بینی های مورد نیاز را انجام دهیم.
وی یکی از دلیلهای موفقیت ایران در شرایط کرونا را برخورداری از ظرفیت های به وجود آمده در بخش فناوری دانست و اظهار داشت: در ایام نخست شیوع بیماری که گزارش هایی از بیمارستان های کشور در خصوص کمبود ونتیلاتور، تجهیزات پزشکی، ماسک و لباس حفاظت شخصی دریافت می شد، دغدغه های فراوانی برای تامین این اقلام وجود داشت که خوشبختانه با بسیجی که در بخش فناوری کشور برای ساخت این تجهیزات به وجود آمد، بخش زیادی از مشکلات مرتفع شد که این اقدامات باید در تاریخ ثبت گردد.
جهانگیری اشاره کرد: کسانی که با تولید و صنعت آشنایی دارند می دانند که از زمانی که قصد تولید و یا ایجاد یک صنعت را داریم تا زمانی که بتوانیم خط تولید را راه اندازی نماییم، 2 تا 3 سال طول می کشد اما در مقطع شیوع ویروس کرونا بخش های فناوری و تولیدی کشور موفق شدند ظرف 4 ماه به نقطه ای برسند که امروز اعلام می شود در خراسان رضوی ظرفیت تولید ونتیلاتور به میزانی افزایش یافته که 50 درصد از تولید این محصول صادر می شود و کشورهای پیشرفته متقاضی این محصولات هستند.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: این دستاوردها نتیجه تربیت و پرورش نیروی انسانی در دانشگاه های کشور است که توانسته اند تجهیزات مورد نیاز را برای مقابله با ویروس کرونا به حد وفور تامین کنند که باید از این نیروی انسانی حفاظت و حمایت نماییم.
وی گفت: در مقطع شیوع ویروس کرونا متوجه شدیم که خیلی از " نه " گفتن ها مبنای صحیح ندارد چونکه مثلا در زمینه واردات که طبق روال عادی از زمان ثبت سفارش، تخصیص ارز، واردات و ترخیص کالا در بهترین حالت 2 تا 3 ماه زمان سپری می شد، این روند در شیوع ویروس کرونا ظرف 48 ساعت به انجام رسید.
جهانگیری با اشاره به نمونه دیگری از تغییر و تحول در فرایندها و روندهای اداری ناشی از شیوع کرونا، اظهار داشت: معمولا برای دریافت تسهیلات بانکی چندین بار مراجعه و حضور ضامن در بانک لازم است اما در مقطع شیوع ویروس کرونا ظرف چند روز به 20 میلیون خانوار، تسهیلات 1 میلیون تومانی قرض الحسنه بدون حتی یک دفعه مراجعه به بانک پرداخت گردید و این ها نشان میدهد که می توان راهکارهایی پیدا کرد تا بدون رفت و آمد و سختی برای مردم، مشکلات آنها حل شود.
معاون اول رئیس جمهور از این اتفاقات به عنوان نقطه عطفی در تغییر و تحولات در فرایندهای اداری نام برد و اظهار داشت: این تغییرات بعنوان نمونه و الگوهایی در ذهن مردم باقی خواهد ماند و دیگر نمی توان بعد از بین رفتن بیماری کرونا به شرایط گذشته بازگشت چونکه مردم اعتراض خواهند کرد که اگر در زمان شیوع ویروس کرونا با سادگی و سرعت کارها انجام می شد امروز هم می تواند صورت گیرد.
وی افزود: یکی از افتخارات سازمان بورس در سال 98 این بود که توانسته برای 800 هزار نفر متقاضی، کد بورسی صادر کند اما در شرایط شیوع ویروس کرونا مشاهده کردیم که با بهره گیری از فضای مجازی و بدون حضور افراد برای احراز هویت و دیگر امور اداری، ظرف مدتی کوتاه برای چند میلیون نفر کد بورسی و مجوز فعالیت در بازار سرمایه صادر شد.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود مسئله محور کردن دانشگاه ها را موضوعی پراهمیت عنوان نمود و اظهار داشت: خوشبختانه امروز از سند دانشگاه کارآفرین که آخرین نسل دانشگاه ها است رونمایی گردید و این گونه دانشگاه ها قادر خواهند بود که خیلی از مشکلات کشور را حل و فصل کنند.
معاون اول رئیس جمهور بالاتر بودن متوسط نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان را یکی از دغدغه های کشور برشمرد و اظهار داشت: این یک دغدغه است که نیروی تحصیلکرده و تربیت شده بیکار باشد و اینکه گفته می شود با فعالیت دانشگاه کارآفرین، اشتغال نیروهای تحصیلکرده رصد خواهد شد، می تواند در سیاست های آموزشی و اداری کشور تحول ایجاد کند.
وی با اشاره به ارتباط دولت و دانشگاه که از سال قبل از طرف دولت در دستور کار قرار گرفت، اشاره کرد: سال قبل با روسای 13 دانشگاه بزرگ کشور جلساتی انجام شد که این جلسات منجر به شکل گیری خوشه هایی در دانشگاه ها شد و گزارش جلسات این خوشه ها از طرف روسای دانشگاه ها به دولت ارسال می شود و دولت در تصمیم گیری ها برای حل مشکلات از این گزارش ها بهره برداری می کند.
جهانگیری یکی از مهمترین مسائل اصلی کشور را بیماری های مزمن اقتصادی دانست و اظهار داشت: سالها و دهه ها است که اقتصاد کشور گرفتار تورم دو رقمی، رشد اقتصادی ناپایدار و رشد نقدینگی بالا است که به بیماری هایی مزمن تبدیل گشته است و در این شرایط، شرایط زندگی مردم نیز سخت و دشوار است که باید برای حل این چالش ها بوسیله ارتباط دولت و دانشگاه تلاش نماییم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تبعات و نتایج کرونا اظهار داشت: شرایط پساکرونا موضوعی بسیار جدی است که مورد توجه همه سیاستمداران و نخبگان در جهان قرار گرفته است چونکه در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اثرگذار می باشد.
وی ادامه داد: دانشگاه های کشور باید بر شرایط پساکرونا متمرکز شوند و برای همه نتایج آن حتی در حوزه های مذهبی و فکری راهکار عرضه کنند تا از آثار منفی آن کاسته شده و تبدیل به فرصت شود. این مسئله درخواست جدی دولت از دانشگاه ها است.
جهانگیری با اعلان اینکه در حوزه آموزش مجازی تحولات شایان توجهی در کشور رخ داد، گفت: اینکه کلاس درس یک استاد جوان فیزیک بیش از 12 هزار بار توسط کاربران دیده می شود موضوع مهمی است و باید از این ظرفیت و فرصت در تدریس زبان فارسی که مورد توجه کشورهای منطقه است استفاده نمائیم.
معاون اول رئیس جمهور در انتهای سخنان خود با اشاره به موضوع بودجه دانشگاه های کشور و کاهش درآمدهای ارزی اظهار داشت: اساسا اگر کشوری به آینده خود علاقمند است به صورت جدی باید به دانشگاه ها توجه کند چونکه توجه به دانشگاه ها توجه به آینده کشور است. دولت با همه محدودیت های درآمدی تلاش نموده است بودجه دانشگاه ها و مراکز علمی را بطور کامل تخصیص دهد. نگاه ما به پژوهش نگاهی حمایت گرایانه است بااینکه نمی توان از مشکلات چشم پوشی نمود.
وی با اشاره به اقدام دولت در جبران حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور اظهار داشت: اطمینان می دهم دانشگاه ها مسئله اصلی دولت هستند و اگر جایی کاستی مشاهده می شود به سبب محدودیت هایی است که دولت نمی تواند اقدام بیشتری برای پشتیبانی از مراکز علمی انجام دهد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه با اشاره به رویکرد آموزشی و پژوهشی این وزارتخانه برای حل مسائل و مشکلات کشور اظهار داشت: مراکز علمی کشور در بحران کرونا و چالش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیش رو آماده ورود و همکاری بمنظور حل مشکلات هستند تا ارتباط میان دانشگاه و جامعه بیش از پیش مستحکم شود
وی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط دانشگاه ها و مراکز علمی برای رفع نیازهای صنعت و تکنولوژی های جدید، ارائه راهکار و مباحث فرهنگی و اجتماعی برای آمایش و ساماندهی دانشگاه های کشور، ماموریت گرا کردن، کیفی سازی و تجمیع و شبکه سازی واحدهای آموزشی اصرار کرد.
وی با اشاره به بعضی از دغدغه های پیش روی این وزارتخانه اظهار داشت: موضوع کرونا سبب تحول جدی در دانشگاه ها و استفاده از تکنولوژیهای جدید شده است.
در این نشست همین طور چند تن از روسای دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری کشور و نیز معاونان این وزارتخانه بطور جداگانه گزارشی از میزان اشتغال به تحصیل در دانشگاه های کشور، کارهای انجام شده در حوزه تقویت مهارت، طرح آمایش آموزش عالی، محقق کردن اهداف محول شده در اقتصاد مقاومتی، وضعیت دانشگاه ها در سطح جهانی و ایران در دوران شیوع کرونا، آموزش الکترونیک، توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان، رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها، راه اندازی پارک های علم و فناوری و میزان درآمدزایی آنها و نیز عملکرد مراکز علمی در مقابله با کرونا نظیر تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و تحقیقاتی و درمانی و طرح ملی ردیابی ارائه کردند.
در این نشست از سند دانشگاه کارآفرین و جامعه محور که با استناد از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری باتوجه به شرایط کشور تدوین شده است رونمایی گردید.




منبع:

1399/03/27
23:45:40
5.0 / 5
2359
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد